Usignerte utgivelser gjøres lett tilgjengelig i WiMP gjennom egen WiMP DIY-side. Bjørn Johan Muri blant artistene.

Musikktjenesten WiMP åpner i dag egne sider i klienten for tjenesten WiMP DIY. WiMP DIY er tilbudet for usignerte band og artister som ønsker å gi ut musikken sin gjennom streaming. WiMP-redaksjonen hører på alt og promoterer det som holder høyest kvalitet. Den beste DIY-musikken vil ligge i en egen seksjon. Blant disse finner man Trondheim-trioen Blåtime, punk fra Freddy Caused Pain, pop fra Kine Hanssen og country fra Hear Me Roar, i tillegg til en ny singel fra mer kjente Bjørn Johan Muri. Tini, kjent fra The Voice, utgir også ny singel på WiMP DIY i samarbeid med mentoren Magne Furuholmen.

- Ved å åpne egne DIY-sider blir det enkelt og oversiktlig for brukerne å finne frem til den beste usignerte musikken. Vi fremhever det vi mener holder høyest kvalitet, men alle utgivelsene ligger tilgjengelig på siden. DIY-utgivelsene spenner over de fleste sjangre, og artistene strekker seg faktisk også over hele landet, sier Bjørn Hammershaug, musikkredaktør i WiMP.

Bjørn Johan Muri kom på fjerdeplass i den norske MGP-finalen i 2010 med låta "Yes Man". Låta ble senere en av årets aller største hits, med fem uker på toppen av VG-lista og elleve uker på toppen av radiolista. Nå er Muri tilbake med singelen "I Was Somewhere", som han altså ønsker å utgi gjennom WiMP DIY. Tini Flaat Mykland lanserer via WiMP DIY singelen ”Ladies’ Gentlemen’s Club”. Hun får hjelp av The Voice-mentoren Magne Furuholmen, som tidligere denne måneden også presenterte WiMP Live med blant andre Tini. Blant de andre anbefalte artistene finner man Trondheims-trioen Blåtime, som debuterer med en låt WiMP-redaksjonen beskriver som “sfærisk, intrikat og vakker”, de unge pop-punkerne i Freddy Caused Pain, som leverer en debut-EP med spekket med “tight skatepunk og energisk emocore”, Kine Hanssen fra Senja med låta “Die Alone”, en singel som “har alle kvalifikasjoner til å bli en gjenganger utover sommeren”, mens Hear Me Roar har sluppet en EP bestående av “akustiske poplåter med en snert av sentimental americana”.

- Vi er et band som ikke tar i bruk eksterne aktører som hjelp i musikkprossessen vår - både låtskriving, utøvelse, produksjon og promotering er det vi som tar ansvar for. For band som oss er derfor WiMP DIY er en gylden mulighet for å gjøre musikken mer tilgjengelig, sier Blåtime om WiMP DIY.

Tjenesten har fått gode tilbakemeldinger også fra interesseorganisasjoner og bransjen generelt.

- Vi fikk svært gode tilbakemeldinger på kurset om WiMP DIY på Brak fagdag og tror dette er en tjeneste som flere band i startgropa kan ha god nytte av, sier Karen Sofie Sørensen, prosjektansvarlig for interesseorganisasjonen Brak i Bergen.

Siden tjenesten ble lansert i april har det kommet inn mye musikk til WiMP DIY. Den første artisten som ble promotert av WiMP-redaksjonen var Olav Larsen & The Alabama Rodeo Stars. Promo i toppbanner i WiMP og intervju på WiMP-bloggen og Rogalands Avis førte til at countrybandet fikk den åttende mest streamede albumet i hjemfylket Rogaland den uka.

Artister som er interessert i tilbudet kan finne mer info på www.wimpmusic.com/wimpdiy

For mer informasjon, kontakt: Kristin Castillo Eldnes, PR- og kommunikasjonssjef WiMP, kristin.eldnes@wimpmusic.com, 90807389.

WiMP er en musikktjeneste som fokuserer på å inspirere brukere til å finne ny musikk og gamle favoritter. Med lokale redaksjoner i hvert land gir WiMP deg daglige tips, anbefalinger og spillelister for enhver anledning. Tjenesten er tilgjengelig på datamaskiner, mobiler, nettbrett, digitale stereoanlegg og på TV-boksen via Canal Digital.
Les mer på www.wimp.no