• WiMP Music/

Verdens første lyttende musikktjeneste - nå kan WiMP gjenkjenne musikken som spilles i rommet

De fleste nordmenn har i dag tilgang til en streamingtjeneste for å spille musikk. Nå kan musikktjenesten WiMP, som første streamingtjeneste i verden, ikke bare spille, men også lytte og gjenkjenne musikk! Har du noen gang lurt på hvilken låt som spilles i butikken, på festen eller på radioen? Nå kan du på få sekunder finne det ut med den nye funksjonen audiosøk.

Musikktjenesten WiMP lanserer i dag en oppdatering for iPhone og iPad, der den største nyheten er muligheten for audiosøk. Det vil si at når du hører en låt på radio eller andre steder og lurer på hvem det er som spiller, kan du trykke på en knapp i WiMP og få svaret, klart til umiddelbar spilling. Du kan også lagre sangene i spillelister, og på den måten for eksempel samle sanger du likte fra en ferietur til utlandet eller en kveld på byen.

”Den viktigste oppgaven for oss i WiMP er å inspirere til mer musikkspilling. Vi tror at denne funksjonen vil kunne bidra til nettopp det, ved at folk lettere kan finne igjen musikk de hører og spille den i WiMP. Det gjør det rett og slett enklere å oppdage nye artister og låter,” sier Sveinung Rindal i WiMP-redaksjonen.

Audiosøket er utviklet gjennom et samarbeid med leverandøren Gracenote, som gjør det mulig for WiMP å gjenkjenne lyd og søke etter treff i den store musikkatalogen. Gracenote har verdens største database med tilgang til det meste, der de identifiserer artistnavn, albumnavn og låtnavn, som sendes til WiMP. WiMP foretar deretter et søk i sin katalog og viser det mest populære treffet. Søket vil også ”trenes” opp til å bli bedre etter hvert som flere bruker det og WiMP regner med bedringspotensial for norske artister etter hvert som nordmenn blir ivrige brukere.

Video som viser bruk av audiosøk kan hentes her: http://www.youtube.com/watch?v=IieWYjVDVVs&feature=youtu.be

For mer informasjon kontakt: Kristin Castillo Eldnes, Kommunikasjons- og PR-sjef i WiMP, tlf. 90807389, kristin.eldnes@wimpmusic.com, Sveinung Rindal, WiMP-redaksjonen, tlf. 48253704, sveinung.rindal@wimpmusic.com

WiMP er en musikktjeneste som fokuserer på å inspirere brukere til å finne ny musikk og gamle favoritter. Med lokale redaksjoner i hvert land gir WiMP deg daglige tips, anbefalinger og spillelister for enhver anledning. Tjenesten er tilgjengelig på datamaskiner, mobiler, nettbrett, digitale stereoanlegg og på TV-boksen via Canal Digital. Les mer på www.wimp.no