• WiMP Music/

WiMP ♥ Nordic Music Prize - WiMP inngår samarbeid med by:Larm og sponser Nordic Music Prize

Musikkstreamingtjenesten WiMP har inngått samarbeid med musikkfestivalen og -konferansen by: Larm og sponser Nordic Music Prize 2011, den nordiske versjonen av Mercury Prize. WiMP, som har sterkt skandinavisk fotfeste og fokuserer på lokal musikk, ser den prestisjetunge prisen som en ideell partner. Prisen deles ut til årets beste nordiske album og kåres av en sterk bransjejury som ledes av de mest innflytelsesrike i den nordiske musikkbransjen sammen med internasjonale krefter, som Jonathan Galkin, grunnlegger og eier av DFA Records, Zach Kelly, skribent for Pitchfork og Paper Magazine, Laurence Bell, eier av Domino Records, Andres Lokko, skandinavias mest innflytelsesrike musikkskribent, Jeannette Lee, tidligere medlem av Public Image Ltd og eier av Rough Trade Records, og Mike Pickering, Columbia Records A & R, tidligere Factory Records.

Nordic Music Prize ble delt ut for første gang i 2010, og gikk da til Jónsi for sitt debutalbum, GO. Prisen ble overrakt av kronprins Haakon under by: Larm i Oslo i februar 2011.

”Nordic Music Prize fremmer mye av den samme lidenskapen for musikk som vi er opptatt av i WiMP, og det ligger et imponerende juryarbeid bak utdelingen. Den representerer en kvalitet som vi også er opptatt av å formidle i WiMP, og på kort tid har prisen også høstet internasjonal annerkjennelse. De tolv nominerte til prisen vil bli gjort ordentlig stas på i alle kanaler i WiMP, og for oss som er opptatt av å løfte nordisk musikk er dette naturlig å støtte opp om,” sier Per Einar Dybvik i WiMP.

I tillegg til å sponse Nordic Music Prize vil WiMP også bidra i seminarprogrammet under by:Larm, spesielt i tilknytning til digitale musikktjenester og den skandinaviske modellen. I Norge og Sverige omsetter digital musikk nå ifølge IFPI mer enn fysisk, og streaming mer enn nedlasting, noe som foreløpig er unikt på verdensbasis.

”Skandinavia leder an i utviklingen av nye musikktjenester internasjonalt og kan vise til en positiv forvandlig av musikkbransjen som vekker oppsikt i hele verden. WiMP ønsker sammen med by:Larm å gjøre Oslo til en arena hvor hele verdens musikkbransje kan møtes for å diskutere fremtidens musikktjenester.” sier Per Einar Dybvik.

Akkurat nå har den internasjonale musikkbransjen sine øyne rettet mot Norge og Skandinavia, der utviklingen innenfor streamingtjenester gjør at vi er helt i forkant av en musikkrevolusjon. Streamingtjenstene og suksessen med ”The Scandinavian Model” kan vise seg å bli sentrale elementer i fremtidens måte å konsumere musikk på, og dette temaet er også  en av bærebjelkene i årets seminarprogram på by:Larm. WiMP er selvsagt en naturlig og viktig deltaker i denne seminarrekken. I tillegg har WiMP også gått inn som partner for Nordic Music Prize, en musikkpris som hedrer albumformatet og som fort kan bli en av de viktigste musikkprisene i Norden.

”WiMP er knyttet opp mot de sentrale verdiene for Nordic Music Prize” sier Erlend Mogård-Larsen i by:Larm. ”Vi kunne ikke fått en bedre partner og ser frem til å arbeide sammen med WiMP for å ytterligere styrke posisjonen og prestisjen til Nordic Music Prize.”

Nordic Music Prize deles ut torsdag 16 februar i Kulturkirken Jakob i Oslo under by:Larm, og går til beste nordiske album i 2011. De 12 nominerte til prisen vil bli presentert den 1. desember 2011. Alle bidragene velges ut av en bransjejury. 50-150 bransjefolk i hvert av de nordiske landene har stemt fram bidragene som juryen tar stilling til. Mer om juryen kan leses på nordicmusicprize.com. I fjor vant Jónsi, og prisen ble delt ut av kronpris Haakon.

WiMP fokuserer på redaksjonelt innhold og musikkoppdagelse og har også som mål å være først med nyheter og best på norsk musikk.

WiMP er i sterk vekst og har over 350 000 betalende brukere i fire land, opp fra 100 000 ved årsskiftet. WiMP er tilgjengelig i Norge, Sverige og Danmark, samt i Portugal under et annet varmerke og WiMP forbereder også lansering i Tyskland, Irland og Benelux. WiMP ble i juli kåret til verdens beste musikktjeneste på Meffy Awards i London.

For mer informasjon kontakt: Kristin Castillo Eldnes, IR- og informasjonssjef Aspiro, tlf. 90807389, kristin.eldnes@aspiro.com

WiMP er en norsk musikkstreamingtjeneste levert av Aspiro og Platekompaniet. WiMP er fri for reklame, og er basert på betaling – for å sikre inntekter også til artister, rettighetshavere og musikkselskap. WiMP legger vekt på å ha en aktiv og lokal redaksjon som blant annet produserer anbefalinger og spillelister. Det er også et mål å være best på norsk musikk. WiMP er tilgjengelig i ulike versjoner for datamaskin, mobil, nettbrett og nettverksradio. Les mer på www.wimp.no