WiMP-katalogen vokser i rekordfart

Musikktjenesten WiMP leverer mange millioner sanger til brukere i Norge, Sverige og Danmark, og musikkatalogen øker i rask takt. Gjennomsnittlig kom 30 000 nye sanger inn per dag i oktober og WiMPs brukere kan nå glede seg over 13 000 000 sanger og mer musikk fra plateselskaper som City Slang Records, Glitterhouse Records og Record Makers.

WiMP, som nylig passerte 350 000 betalende kunder, vokser også raskt i antall låter og katalogen har nå passert 13 millioner sanger. Med en gjennomsnittslengde på tre minutter tilsvarer det mer enn en mannsalder, over 74 år med kontinuerlig musikk. I tillegg til et enormt utvalg satser WiMP sterkt på å ha den mest relevante katalogen for hvert marked, og redaksjonell flate av høy kvalitet.

”WiMP skal være den beste tjenesten for musikkoppdagelse, og det inkluderer selvfølgelig også å ha det beste utvalget. Vi importerer nye låter i rasende takt, enkelte dager kommer over 100 000 sanger inn i systemet og ut til alle våre brukere”, sier Per Einar Dybvik i WiMP.

WiMP fokuserer på redaksjonelt innhold og musikkoppdagelse og har også som mål å være først med nyheter og best på norsk musikk. I serien ”Nygammalt” har WiMP i samarbeid med små og store plateselskaper sørget for at over 400 norske albumskatter har blitt digitalisert for første gang.

Blant plateselskapene som WiMPs brukere nå vil kunne nyte musikk fra er Service Records med artister som Jens Lekman, City Slang Records med Calexio, Caribou og Nada Surf samt Record Makers med Sebastien Tellier og Kavinsky. I tillegg kommer nå også Manfred Mann’s Earth Band og WiMP er også i gang med å importere hele den gigantiske klassisk-katalogen til Naxos. WiMP-brukerne kan også glede seg over en rekke eksklusive WiMP-utgivelser. Blant annet kommer nå en kommentarversjon av Tine Thing Helsets nye album med bonussporet ”My Ship” av Kurt Weill som du kun får høre i WiMP. I WiMP finnes også kommentarversjon av Jonas Alaskas selvtitulerte suksessalbum, bonuslåter fra artister som Peter Jöback og Anna Ternheim samt konsertinnspilling fra premieren på WiMP Live i Danmark som nylig ble avholdt for første gang i København med tre danske band. WiMP samarbeider også med norske Idol, og slipper hver fredagskveld deltagernes bidrag direkte etter sending. Svenskenes lørdagsunderholdning ”Så mycket bättre” slippes på tilsvarende vis på lørdager.

WiMP er i sterk vekst og har over 350 000 betalende brukere i fire land, opp fra 100 000 ved årsskiftet. 700 000 norske Canal Digital-kunder får nå også tilbud om WiMP inkludert i sitt tv-abonnement. WiMP er tilgjengelig i Norge, Sverige og Danmark, samt i Portugal under et annet varmerke og WiMP forbereder nå lansering i Tyskland, Irland og Benelux. WiMP vant nylig en produkttest i det svenske bladet M3, og ble i juli kåret til verdens beste musikktjeneste på Meffy Awards i London.

For mer informasjon kontakt: Kristin Castillo Eldnes, IR- og informasjonssjef Aspiro, tlf. 90807389, kristin.eldnes@aspiro.com, Sveinung Rindal, WiMP-redaksjonen, tlf. 48253704, sveinung@wimp.no

WiMP er en norsk musikkstreamingtjeneste levert av Aspiro og Platekompaniet i samarbeid med Telenor. WiMP er fri for reklame, og er basert på betaling – for å sikre inntekter også til artister, rettighetshavere og plateselskap. WiMP legger vekt på å ha en aktiv og lokal redaksjon som blant annet produserer anbefalinger og spillelister. Det er også et mål å være best på norsk musikk. WiMP er tilgjengelig i ulike versjoner for datamaskin, mobil, nettbrett og nettverksradio. Les mer på www.wimp.no/presse