WiMP offentliggjør mest streamede album i 2011

Musikktjenesten WiMP gjør opp status for 2011, og publiserer i WiMP-bloggen i dag årets 100 mest spilte album i Norge. Senere vil også årets 100 mest streamede låter bli offentliggjort. I 2011 er Jarle Bernhofts Solidarity Breaks årets mest streamede norske album i WiMP, mens Adeles 21 er det mest streamede internasjonale albumet.

Før streamingtjenestenes tid var det kun mulig å vite hvor mange eksemplarer av et album som var solgt. Nå kan man også se hvor populær musikken faktisk er rundt om i de norske hjem, det vil si hvor mye hvert enkelt album og hver låt faktisk er spilt. I 2011 er det altså Jarle Bernhofts Solidarity Breaks som er årets mest spilte norske album i WiMP. Bernhofts album ble gitt ut i januar 2011, og finnes i WiMP i tillegg til originalversjonen også i en Deluxe-Edition, med bonusspor.

”Jeg takker WiMP-brukerne for denne æren. Det er ekstremt fint for en artist å vite at man blir spilt, det er jo en hyllest til musikken,” sier Jarle Bernhoft.

34 av de 100 mest streamede artistene i WiMP i 2011 er norske, noe som gjenspeiler både mengden spennende norske utgivelser i år, og at WiMPs fokus på lokal musikk er med på å påvirke folks lyttevaner.

”Vi i WiMP-redaksjonen er så klart veldig glade for at det er mange norske artister med på topplista. Det er viktig for oss å promotere norsk musikk, og vi ser at fler og fler norske artister blir flinke til å tilpasse seg streamingformatet, der man er avhengig av å bli spilt over en lengre periode. Bernhofts aktiviteter med WiMP Spesial, albumslipp og Deluxe-versjon er et godt eksempel på det,” sier Sveinung Rindal i WiMP-redaksjonen.

Den mest streamede utenlandske artisten er den engelske sangerinnen Adele, som i år utga det imponerende hitalbumet 21 , der tittelen henviser til hennes unge alder. Bildet er også det samme i Sverige og Danmark, der Adele også får æren av å være årets mest streamede utenlandske artist i WiMP.

Årets 100 mest spilte album i WiMP finner du i dag i WiMP-bloggen  og der vil senere også årets 100 mest spilte låter offentliggjøres.

WiMP er i sterk vekst og har over 350 000 betalende brukere i fire land, opp fra 100 000 ved årsskiftet. WiMP er tilgjengelig i Norge, Sverige og Danmark, samt i Portugal under et annet varemerke og WiMP forbereder også lansering i Tyskland, Irland og Benelux. WiMP ble i juli kåret til verdens beste musikktjeneste på Meffy Awards i London.

For mer informasjon kontakt: Kristin Castillo Eldnes, IR- og informasjonssjef Aspiro, tlf. 90807389, kristin.eldnes@aspiro.com eller Sveinung Rindal, sveinung@wimp.no , tlf: 48253704

WiMP er en norsk musikkstreamingtjeneste levert av Aspiro og Platekompaniet. WiMP er fri for reklame, og er basert på betaling – for å sikre inntekter også til artister, rettighetshavere og musikkselskap. WiMP legger vekt på å ha en aktiv og lokal redaksjon som blant annet produserer anbefalinger og spillelister. Det er også et mål å være best på norsk musikk. WiMP er tilgjengelig i ulike versjoner for datamaskin, mobil, nettbrett og nettverksradio. Les mer på www.wimp.no