Wipro tildelt treårig strategisk IT-kontrakt med NSB

Report this content

Oslo, Norge og Bangalore, India : Wipro Ltd. (NYSE:WIT, BSE: 507685, NSE: WIPRO), som er et globalt og ledende selskap innen informasjonsteknologi, rådgivning og forretningsprosesstjenester, annonserer i dag at selskapet har vunnet en IT-kontrakt med NSB-konsernet, en av Norges største transportaktører. NSB driver utstrakt persontransport via jernbane og buss, samt godstrafikk på jernbane, eiendomsutvikling, forvaltning og togvedlikehold.

Som et ledd i en treårsavtalen skal Wipro implementere sine systemer Boundaryless Datacenter (BLDC) og LiVE Workspace, samt etablere neste generasjons ServiceNXT-løsning for administrerte tjenester. Dette for at NSB skal gis mulighet for å diversifisere og styrke sin IT-virksomhet.

I jernbanereformen , fremlagt av  den norske regjering , forventes det å legge til rette for en mer effektiv jernbanesektor. Den Wipro-støttede IT-infrastrukturtjenestene vil tilføre NSB økt fleksibilitet, skalerbarhet, kostnadseffektivitet samt sikre en enda bedre sluttbrukeropplevelse. Den vil også gjøre konsernet mer konkurransedyktig og bedre rustet for fremtiden i tråd med reformens hovedmål.

«Dette samarbeidet får strategisk betydning for vår tjeneste for forretningskontinuitet. Vi har tro på at Wipro er den beste samarbeidspartneren for oss. Med et datasenter og sluttbrukerstøtte støttet av Wipro kan vi kutte kostnader og øke effektiviteten, og ikke minst legge til rette for felles innovasjoner som gavner kundene», sier Trude Østby Dahl, IT-direktør i NSB-konsernet.

Norden-sjef Carl-Henrik Hallström i Wipro Limited fortsetter: «- For å kunne holde tritt med endringer i markedet, økte kundekrav og nye teknologier, må selskapene tenke helt nytt rundt sin IT-infrastruktur og datasenterkapasitet. Vi er sikre på at Wipros ServiceNXT-system vil legge til rette for at NSB kan optimalisere, automatisere og styre sin IT-virksomhet på en smidig måte. I tillegg understreker dette samarbeidet vår fortsatte satsning og investeringsevne i Norge og Norden.»

- Vi er meget tilfredse med å ha inngått dette samarbeidet med NSB. Det vil ha en svært positiv effekt på norsk transportsektor og kundeopplevelsen til millioner av passasjerer. Dette er et prestisjefylt prosjekt for oss, og vi ser frem til å kunne utnytte vår ekspertise i transportsektoren, våre omfattende infrastrukturtjenester og vår teknologiske nyskapning, sier Srini Pallia, direktør for kundevirksomhet i Wipro Limited.

Om NSB

NSB-konsernet er et nordisk transportkonsern. Persontransport via jernbane og buss samt godstrafikk på jernbane, eiendomsutvikling og togvedlikehold utgjør hovedvirksomheten.

Buss:

Bussvirksomheten i NSB-konsernet utføres av NSBs heleide datterselskap Nettbuss AS.

Persontog:

Persontogvirksomheten i NSB-konsernet består av NSB AS, med datterselskapene NSB Gjøvikbanen AS og Tågkompaniet AB.

Godstog:

Godstogvirksomheten i NSB utføres av CargoNet.

Eiendom:

ROM Eiendom AS utvikler, drifter og vedlikeholder eiendom.

Vedlikehold:

Mantena AS driver vedlikehold av skinnegående materiell i Norge og Sverige.

Reiseliv:

NSB-konsernet etablerer nå et nytt forretningsområde: Reiseliv. Virksomheten vil ta utgangspunkt i reiselivsproduktene Bergensbanen og Flåmsbana og har som ambisjon å innta en ledende posisjon på reiselivsmarkedet innenfor fjordsegmentet i Norge.

Om Wipro Ltd.

Wipro Ltd. (NYSE:WIT) er et ledende selskap innen informasjonsteknologi, konsulentvirksomhet og forretningsprosesser. Selskapet leverer løsninger som gjør selskapets kunder i stand til å gjøre bedre forretninger. Wipro leverer vinnende bedriftsresultater ved hjelp av sin brede industrierfaring og et 360-graders syn på "Forretninger ved hjelp av teknologi" slik at kundene kan fokusere på sin vekst og utvikling. Wipro er internasjonalt anerkjent for sin omfattende tjenesteportefølje, sin praktiske tilnærming til innovasjon og industriell kunnskap. Selskapet har mer enn 170 000 ansatte som betjener kunder i over 175 byer fordelt på 6 kontinenter. Se www.wipro.com for mer informasjon.

Pressekontakter:

NSB:
Åge-Christoffer Lundeby
Kommunikasjonssjef
+47 916 53 449
lundeby@nsb.no

Wipro Limited:
Suzanna Abarca
suzanna.abarca@wipro.com

Subhashini Pattabhiraman
+91 9819773385
subhashini.pattabhiraman@wipro.com

Johan Nybom
Inmema PR

johan.nybom@inmema.com

Forward-looking and Cautionary Statements
Certain statements in this release concerning our future growth prospects are forward-looking statements, which involve a number of risks, and uncertainties that could cause actual results to differ materially from those in such forward-looking statements. The risks and uncertainties relating to these statements include, but are not limited to, risks and uncertainties regarding fluctuations in our earnings, revenue and profits, our ability to generate and manage growth, intense competition in IT services, our ability to maintain our cost advantage, wage increases in India, our ability to attract and retain highly skilled professionals, time and cost overruns on fixed-price, fixed-time frame contracts, client concentration, restrictions on immigration, our ability to manage our international operations, reduced demand for technology in our key focus areas, disruptions in telecommunication networks, our ability to successfully complete and integrate potential acquisitions, liability for damages on our service contracts, the success of the companies in which we make strategic investments, withdrawal of fiscal governmental incentives, political instability, war, legal restrictions on raising capital or acquiring companies outside India, unauthorized use of our intellectual property, and general economic conditions affecting our business and industry. Additional risks that could affect our future operating results are more fully described in our filings with the United States Securities and Exchange Commission. These filings are available at www.sec.gov. We may, from time to time, make additional written and oral forward-looking statements, including statements contained in the company’s filings with the Securities and Exchange Commission and our reports to shareholders. We do not undertake to update any forward-looking statement that may be made from time to time by us or on our behalf.

Tags:

Sitater