Storslam för XperienceGroup i European Best Event Awards

Tre guld, ett brons och det mest prisade byrånätverket – det blev resultatet för XperienceGroup när Europas bästa eventbyråer prisades under fredagskvällen i Sevilla.

European Best Event Awards, som delades ut för nionde året i rad, består av bidrag från ett 20-tal europeiska länder och bedöms av en jurypanel beståendes av experter från världens ledande varumärken.

– I varje projekt vi tar oss an, oavsett om det är lokalt eller världsomfattande, försöker vi skapa varumärkesupplevelser värda att snackas om och det tycker jag dessa prestigefyllda utmärkelser är ett ypperligt bevis på att vi också gör, säger Patrick Walldén, koncernchef för XperienceGroup.

Den enskilt största vinnaren var A Loud Minority som med Nike Run Viking tog guld i kategorierna Best Channel Strategy och Best Integrated Event samt ett brons i Best Event of the Year.

Dessutom vann PS Communication en guldelefant för invigningen av jättefartyget Maersk Triple E – ett event på 12 000 kvadratmeter som lockade närmare en kvarts miljon besökare samtidigt som det genererade i 300 nyhetsartiklar, tio tv-inslag och omnämnande i flera internationella medier såsom BBC, Wall Street Journal, Al Jazeera och Bloomberg.

– Denna storslam med tre guld och ett brons är ett nytt bevis på vår kompetens och det kunnande vi besitter inom byrågruppen, säger Patrick Walldén och fortsätter:

– Jag är väldigt stolt över den samlande expertis som finns inom XperienceGroup och i flera av våra projekt arbetar vi med korsbefruktning mellan de olika företagen för att maximera vår styrka.

Även 2013 vann XperienceGroup guld i European Best Event Awards. Då med projektet Telia Studioplay från Melodifestivalen.

XperienceGroup är ett nätverk av byråer som har ett gemensamt förhållningssätt till kommunikation – brand experience. Vi tror på att framgångsrika varumärken levererar starka upplevelser i alla möten – oavsett kanal, format eller målgrupp. 2014 belönades XperienceGroup med ett av de åtråvärda Gyllene Hjulen för projektet Scania Top Team.

XperienceGroup är huvudägare i PS Communication, A Loud Minority, Brand Experience Scandinavia, Story Design Studio och People Partner. Byrågruppen är en av Sveriges tio största med en samlad omsättning om ca 300 Mkr och över 150 anställda. Fler partners är kopplade till nätverket, exempelvis Tango Brand Alliances och Smart Company som samarbetar nära med övriga byråer i gruppen.