XperienceGroup går in i nya digitalbyrån Apartment5

XperienceGroup förstärker sitt digitala erbjudande och har förvärvat en andel i den nya digitala byrån Apartment5. Samarbetet är en viktig pusselbit i XperienceGroups strävan att vara marknadsledande inom brand experience.

Bilden ovan: fr. v. Patrick Walldén, koncernchef XperienceGroup, Torgil Grim, Anders Bergmark, Jeanette Eriksson, Filip Johansson, Per Ek och Alexander af Ekenstam.

Apartment5 grundades för ett år sedan och har sedan start arbetat nära PS Communication och andra partners i gruppen. XperienceGroup fördjupar nu samarbetet med Apartment5 som har huvudansvar för strategiska erbjudandet inom digitala och sociala medier.

– Apartment5 har verkligen imponerat på både oss och våra kunder sen de kom in i huset. De bidrar med nya perspektiv på brand experience och ser digifysiska och uppkopplade möjligheter överallt oavsett skärm, material eller rum, säger Patrick Walldén, koncernchef XperienceGroup.

Apartment5 grundades för ett år sedan av Anders Bergmark, Torgil Grim samt Per Ek och i dag är det sex anställda. Förutom samarbetet med XperienceGroup har byrån under 2014 vunnit en digital kreativ pitch för Kavlis alla varumärken i Sverige, respektive Pernod Ricards whisky The Glenlivet. I veckan vann man sitt första internationella pris – ett platinum i årets AVA Digital Awards för whiskyn Ballantine’s.

– Den tekniska utvecklingen i kombination med kraften i sociala medier skapar enormt många möjligheter inom brand experience. Det är i gränslandet mellan den fysiska och digitala upplevelsen vi ofta rör oss, säger Anders Bergmark, kreativ chef på Apartment5.

Apartment5 har sin bas i Stockholm och ett flertal produktionspartners borgar för hög kapacitet. Erbjudandet utökas med tiden till att täcka hela Norden, i likhet med XperienceGroup. Ett flertal nya kunder är på väg in, rekrytering av nya medarbetare pågår.

– Samarbetet med XperienceGroup har fått en flygande start och vi ser fram emot en spännande resa, både inom gruppen och med våra befintliga kunder. Vi behöver redan bli fler och ser gärna fler kvinnliga sökanden, säger Per Ek som är vd på Apartment5.

Läs mer om Apartment5 på http://apartment5.se/ .

XperienceGroup is a Nordic power house of communication specializing in brand experience. The XperienceGroup agencies and network offer expertise in the whole field of marketing and communication, delivering engaging and reliable communication for the media landscape of tomorrow. XperienceGroup consists of PS Communication, PS Agency, Meeting Room, Brand Experience Scandinavia, A Loud Minority, Story Design Studio, Apartment5 and cooperates with Tango Sponsoring, George P Johnson and Project Worldwide as well as United Agencies Network and Comvort.