XperienceGroup starter opp i Norge!

XperienceGroup ble lansert i Sverige 2012 og har siden det utviklet seg til å bli ett av de største byrånettverkene innen brand experience i Norden. Byrånettverket etablerer seg nå i Norge og Finland som et neste trinn i utvidelsen.

XperienceGroup består av byråer som er spesialister og partnere innen brand experience og som kan tilby felles kommunikasjonsløsninger på det nordiske markedet. I takt med at XperienceGroup i Sverige har vokst har man sett et behov for å skape en bredere plattform med hovedbyråer i de nordiske hovedstedene.

I Norge har nå XperienceGroup AS etablert seg, med Fieldwork som hovedbyrå og partner. Fieldwork er et brand experience-byrå i Norge med historie tilbake til 2005. Byrået har gjennom 2015 samarbeidet med XperienceGroup i Sverige før de nå blir ledende i oppstarten av XperienceGroup i Norge. Fieldwork ledes av Øystein H Johanssen og Fredrik Kolverud og arbeider med kunder som PwC, Emirates, Arcus og Elkjøp med flere.

– Norge er et meget viktig marked og det er med stor tillit vi går videre i samarbeidet med Øystein og Fredrik. Vi har lært dem å kjenne over en periode og har samme grunnleggende verdier og syn på brand experience, sier Patrick Walldén, konsernsjef og grunnlegger av XperienceGroup.

XperienceGroup i Norge består av Fieldwork, PS Communication, filmselskapet Cynergi Film&TV, teknikkleverandøren Audio&Lights og bemanningsselskapet People Partner.

Planen er også at flere partnere skal bli tilknyttet gruppen i den videre utviklingen av XperienceGroup i Norge.

– Vi har store ambisjoner for XperienceGroup i Norge! Vi har allerede sett store fordeler med å gå inn i et nordisk nettverk, ikke bare forretningsmessig. Vi kommer til å utfordre våre kunder og skape opplevelser for både eksterne målgrupper og ansatte. Alt handler om å skape emosjonelle verdier som skaper engasjement og målbare resultater . XperienceGroup er vår tids kommunikasjonsbyrånettverk, vi kan med felles ressurser utfordre de etablerte internasjonale byrånettverkene - hvilket er på tide , sier Øystein Johanssen som er landssjef for XperienceGroup i Norge.

Byråene innen XperienceGroup er selvstendige, men får ledelsesstøtte fra sentralt hold og deler utvalgte funksjoner som for eksempel økonomi og HR. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Den nordiske kapasiteten er noe som utmerker seg hos XperienceGroup – som også etableres i Finland med Woltti som lokalt hovedbyrå og partner.

– Vi ser allerede nå at det er blitt utviklet bra business mellom landene. Det ligger utrolig mye jobb og venter, men det finnes nesten ingen som kan ta seg av nordiske oppdrag i vårt segment. XperienceGroup har siden oppstarten i Sverige 2012 blitt mottatt med åpne armer. Vi kan nå på alvor utfordre de etablerte byrånettverkene som ikke har samme ekspertise som oss innen brand experience, forteller Patrick Walldén.

XperienceGroup har en samlet omsetning på rundt 450 millioner kroner og har 170 ansatte i Norden. Det gjør gruppen til en av de største privateide nettverkene av kommunikasjonsbyråer i Norden.

Patrick Walldén, k onsernsjef XperienceGroup, +46 70 652 31 30

Øystein H Johanssen, XperienceGroup i Norge, +47 924 08 767

Thomas Forsström, XperienceGroup i Finland, +358 400 468 671

XperienceGroup er et nettverk av byråer som har en felles holdning og syn på kommunikasjon – brand experience. Vi mener at fremgangsrike merkevarer leverer sterke opplevelser uavhengig av kanal, format eller målgruppe. Opplevelser du deler med andre.

Patrick Walldén
Vi har store ambisjoner for XperienceGroup i Norge!