Eksplosiv kortbruk i utlandet

Report this content

Nordmenns kortbruk utenfor landegrensene er mer enn doblet på tre år. I år kommer vi til å dra kortene over 80 millioner ganger i utlandet.

Mens vi i 2005 brukte betalingskort 38,8 millioner ganger i utlandet, var tallet i 2007 kommet opp i 69,6 millioner. Det viser tall som yA Bank og Forsikring har innhentet fra Norges Bank.

Romslige feriebudsjett
- Det har vært en formidabel vekst i kortbruk blant nordmenn, og jeg er overbevist om at det også i år settes ny rekord. Trolig runder vi 80 millioner transaksjoner med god margin, sier administrerende direktør Svein Lindbak i yA Bank og Forsikring.

Han påpeker at nordmenn har ekstra god råd i år, noe som vil smitte over på både feriebudsjettene og kortbruken i utlandet.

Av de 69,4 millioner gangene som nordmenn dro kortet i utlandet i 2007, var 57,5 millioner transaksjoner knyttet til varekjøp. De resterende 11,9 millioner transaksjonene var kontantuttak.

Utlendingers bruk av kort i Norge er ikke like imponerende. Tallene fra Norges Bank viser at utenlandske kort ble benyttet 22,4 millioner ganger i 2007 mot 14,3 millioner året før.

Unngå valutafella
Selv om nordmenn er blitt hyppige brukere av kort i utlandet, er det fortsatt mange av oss som går i valutafella. Enten du skal betale for hotellovernatting, leiebil, shopping eller hva det måtte være, kan du få spørsmål om du vil betale i norske kroner eller lokal valuta. Det er fristende å velge norske kroner, for da vet du nøyaktig hva beløpet blir.

- Du bør helt klart velge å betale i lokal valuta. Velger du norske kroner, må du normalt betale et ekstra påslag som typisk er 5 prosent. Det har vært tilfeller det korteieren har blitt belastet 10 prosent ekstra, sier Lindbak.

Du trenger ikke å reise langt for å havne i valutafella. Også på svenskehandel kan du risikere å betale ekstra ved å velge norske kroner.

Høysesong for svindel
Lindbak minner at risikoen for å bli utsatt for kortsvindel øker markant når vi reiser på ferie utenlands. Sommermånedene juni, juli og august er den perioden det blir rapportert inn flest slike saker til forsikringsselskapene. Derfor bør du være ekstra på vakt når du skal ta ut penger og betale med kort.

- Hvis kortet ditt blir stjålet eller forsvinner på annen måte, må du umiddelbart kontakte banken din og få det sperret. Det lønner seg å skrive ned kortnummer og telefonnummer til utsteder før du reiser, sier yA Bank-sjefen.

Han anbefaler at du tar med ett ekstra kort, slik at du har ett kreditt- og ett debetkort.

- Det er alltid en fare for at det ene kortet kan slutte å virke eller blir slukt av en minibank.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Christian Svendsen, markedssjef yA Bank og Forsikring
E-post: cs@ya.no