100-wattsjuryn öppnar upp för ansökningar

Den 17 augusti öppnar 100-wattaren för tävlingsbidrag, men innan dess ska en jury på 60 personer rekryteras. Nytt för i år är att du som verksam i branschen själv kan ansöka om att få sitta med i juryn.

Rekryteringen av 2016 års 100-wattsjury är påbörjad och i vanlig ordning ska 60 kompetenta och erfarna annonsörer, representanter från undersökningsföretag samt reklam- och mediebyråer rekryteras till sex olika jurygrupper.

Nytt för i år är att du själv, som yrkesverksam marknadskommunikatör, kan ansöka om att sitta med i juryn. Du kan också tipsa om en företags- eller branschkollega som du tycker skulle passa som juryledamot.

– ”100-wattaren har alltid haft en väldigt gedigen urvalsprocess vad gäller juryledamöter, allt för att säkerställa att samtliga tävlingsbidrag bedöms på ett så rättvist och välgrundat sätt som möjligt. Genom att öppna upp för självrekrytering hoppas vi kunna få med fler erfarna talanger och stjärnor i vår rekryteringsbas”, förklarar Ulf Hermansson Samell, projektansvarig för 100-wattaren på Sveriges Annonsörer.

Ansökan sker via mail till 100wattaren@annons.se och behöver inkludera namn, kontaktuppgifter och en kortare resumé/cv. Sista ansökningsdag är den 31 maj 2016.

Själva juryarbetet äger rum i oktober. Under några intensiva veckor kommer juryn då att granska, läsa och diskutera samtliga inskickade tävlingsbidrag. Vilka som vinner kommer att avslöjas på 100-wattarens prisutdelningen den 25 november.

Läs mer på 100wattaren.se/juryn

Kontaktperson, Sveriges Annonsörer

Om 100-wattaren
100-wattaren är reklamtävlingen som belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Kommunikationens syfte ska vara väl definierat och resultatet mätt. För att kvalificera till 100-wattaren måste den som tävlar visa att deras kommunikation har gjort skillnad. Tävlingen har arrangerats sedan 1990. 100-wattaren arrangeras av Sveriges Annonsörer. Läs mer på 100wattaren.se

Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se

Citat

Ulf Hermansson Samell, projektansvarig för 100-wattaren på Sveriges Annonsörer.