Brandkoll i Virtual Reality – årets mest nytänkande

Årets mest nytänkande kampanj står Trygg Hansa och Prime för med ”Brandkoll”, där barn via 360°film och VR-glasögon kan lära sig hur de ska agera i ett brinnande hem.

”Lek inte med elden!” säger man ofta till barn. Men i Trygg-Hansas och Primes kampanj ”Playing with fire” är det just det man uppmanar till. Men allt är såklart under säkra förhållanden, och med hjälp av VR-teknik.

Varje dag brinner det i 17 svenska hem, men många vet inte hur man ska agera vid en brand, särskilt inte barn. De gömmer sig snarare än flyr ut vid en brand hemma, ett beteende som är svårt att ändra på. För att försöka råda bot på, och omvända beteendet, tog Trygg Hansa fram Sveriges första Virtual-Reality- kit för att hjälpa familjer att brandöva hemma. Ett livsviktig, och engagerande initiativ som involverat över 225 000 barn, och media runtom i landet. Nu prisas initiativet som årets mest nytänkande.

VR i sig är kanske inte så värst nytänkande 2017, men att använda tekniken, för att på ett övertygande och pedagogiskt sätt förmedla ett livsviktigt budskap till över 225 000 barn, då lyfter vi på nytänkshatten. Att det även inte bara är en kampanj utan att den också lever vidare och kan nyttjas av samhällets alla aktörer, då blir vi än mer övertygade. Grattis Trygg Hansa!

75 watt i kategorin nytänk tilldelas IKEA Retail Therapy med Åkestam Holst NoA medan Åland Index/Östersjöprojektet för Ålandsbanken med RBK tilldelas 50 watt.

Se alla vinnare i 100-wattaren här: https://100wattaren.se/content/vinnarna-2017

För mer information, bilder och kommentarer, vänligen kontakta:
Tero Marjamäki, pressansvarig, 0736 53 71 36, tero@annons.se

100-wattaren är tävlingen som har arrangerats sedan 1990. 100-wattaren belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Kommunikationens mål ska vara väl definierat och resultatet mätt. Smartast lösning utifrån insikterna som gett fantastiska resultat vinner. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer. Läs mer på 100wattaren.se.

Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se.