De har vunnit flest watt under 2000-talet

Forsman & Bodenfors & Alkoholkommittén toppar listan över de byråer respektive annonsörer som vunnit mest i 100-wattaren under 2000-talet. Det visar en sammanställning över tävlingens vinnare från det senaste decenniet. På andra plats finns Lowe Brindfors respektive Apoteket, medan Garbergs och SBAB placerar sig på goda tredje platser.

Apoteket och Forsman & Bodenfors tar emot 100 watt för caset "Apotekets magkampanj" i kategorin Konsument 2011

100-wattaren är Sveriges Annonsörers årliga reklamtävling som funnits sedan 1990 och som arrangeras tillsammans med Sveriges Kommunikationsbyråer. I tävlingen värderas effekt likvärdigt med kreativitet, och den som uppnått högst effekt genom kreativitet vinner. Årets tävling öppnade nyligen för inlämning av bidrag och i samband med detta offentliggörs listan över de som vunnit mest.

Överst på prispallen på byråsidan finns Forsman & Bodenfors med 2650 watt. Lowe Brindfors kvalificerar sig till en andra plats, med 2125 watt och Garbergs tar tredje platsen, med 1350 watt. På annonsörsidan ligger Alkoholkommittén (vars verksamhet bedrevs av regeringen mellan åren 2001 och 2007) i topp med 600 watt. Därefter kommer Apoteket på en andra plats med 550 watt och SBAB på en tredje plats med 525 watt.

Johan Landeström, marknadschef på Apoteket menar att det är viktigt för dem att vinna i 100-wattaren.

– Det ger oss en värdemätare på hur väl vi presterar med de investeringar vi gör, i jämförelse med andra aktörer. En vinst bygger stolthet internt och vi blir mer attraktiva hos potentiella medarbetare. Det är viktigt för oss att mäta vilken effekt de olika marknadsinvesteringarna ger, för att se att vi använder resurserna på bästa sätt, säger Johan Landeström.

I och med 100-wattaren har landets alla annonsörer och byråer chansen att bevisa att de gjort reklam som fungerar. Jannice Borekull, chef för utbildningar och event på Sveriges Annonsörer, menar att en vinst i 100-wattaren handlar om mer än prestigen i att få en pokal med sig hem från prisutdelningen.

– Självklart vill vi genom 100-wattaren premiera och hylla såväl byråer som annonsörer för deras kommunikationsinsatser. Men framförallt vill vi ge landets marknadschefer ett kvitto på att det de gör inte bara är effektivt ("att de gör saker rätt") utan även att det de gör skapar positiva effekter på deras företags affärer ("att de gör rätt saker"), säger Jannice Borekull.

De annonsörer och byråer som vill ha chansen att vinna årets 100-wattspokaler kan lämna in sina tävlingsbidrag fram till den 3 september. Vilka som vinner årets 100-wattspokaler offentliggörs på prisutdelningen i oktober. Mer information om tävlingen hittar du på 100wattaren.com

Topp 10: Annonsörerna
1. Alkoholkommittén (600 watt)
2. Apoteket (550 watt)