Draknästet delar ut priser i 100-wattaren

Richard Båge och Gunilla von Platen, kända från SVT:s Draknästet, delar ut priser i årets 100-wattare, tävlingen belönar kreativ reklam som gett effekt. I tävlingens senast tillkomna kategori, Smart, tävlar kampanjer som haft en budget på max en miljon.

Varje år bjuds aktuella personer från näringslivet in att dela ut priser i valörerna 50 och 75 watt. Varje kategori gästas av en speciellt utvald person. 100-wattarna delas ut av juryordföranden i respektive kategori.

I den alldeles nya kategorin Smart delas priser ut av Richard Båge och Gunilla von Platen, programledare för SVT:s Draknästet.

För att tävla i kategorin Smart får din kampanjbudget inte ha överstigit en miljon kronor (inklusive idé, produktion och medieutrymme). Kategorin fick in över 30 tävlingsbidrag och tio av dem är nominerade och tävlar om prispokalen den 5 november.

Richard Båge - grundare av och huvudägare i Mediaplanet och Insplanet.
Gunilla von Platen - grundare av, och vd för Xzakt Kundrelation. Styrelseledamot i Cision och ambassadör för självhjälpsorganisationen Hand in Hand.

Om 100-wattaren
100-wattaren belönar hela kampanjer. En jury, bestående av personer från köparsidan, från byråsidan samt mätföretag, bedömer varje tävlingsbidrag i sin kategori och nominerar ett antal bidrag samt utser vinnarna i respektive kategori. I år nominerades 55 kampanjer, vilka som vinner presenteras på prisutdelningen den 5 november.