Nokia vann Googles pris för Bästa Sökordsmarknadsföring 2009

Google gratulerar Nokia och byrån Relevant Traffic till priset för Bästa Sökordsmarknadsföring 2009. Priset, ett digitaliserat ansikte av bleckplåt, tillverkat av Konstfack-studenten Pontus Hansson, och mobiltelefoner med Googles operativsystem Android, tilldelades Nokia och Relevant Traffic under torsdagskvällen i Frihamnshallen i Stockholm på reklamtävlingen 100-wattaren.

I 100-wattaren tävlar varje år kampanjer i kategorierna internationell reklam, konsumentreklam, producentreklam och samhällsreklam och ikväll var det premiär för tävlingens nya pris för kampanjer inom kategorin sökordsmarknadsföring.

En jury, bestående av personer från köparsidan, byråsidan samt mätföretag, bedömde varje tävlingsbidrag i kategorin sökordsmarknadsföring och nominerade tre stycken finalister. De andra två finalisterna, förutom Nokia, var Swedbank och Absolut Vodka.

Google och dess Sverigechef, Stina Honkamaa, står bakom priset:"Med detta pris vill vi på Google uppmärksamma att sökordsmarknadsföring har vuxit med cirka 25 procent i Sverige under det senaste året och detta mitt under lågkonjunkturen. Det är idag lika viktigt att budgetera för sökordsmarknadsföring som de mer traditionella marknadsföringskanalerna", säger Stina Honkamaa.

Under prisutdelningen visade Google även upp två nya filmer om Google AdWords som är resultatet av ett samarbete med Berghs School of Communication. Filmerna, som är gjorda av skolans elever, kommer att användas av Google i framtida interaktion och samarbete med kommunikatörer.

Om Google

Googles innovativa sökteknologi kopplar samman miljoner människor med information varje dag. För ytterligare information var vänlig gå till:www.google.com

För mer information om 100-wattaren:www.100wattaren.com

För ytterligare information kontakta:

Andreas Svenungsson, PR- och Kommunikationschef

Tel 0734-279885, E-post:asvenungsson@google.com