SAS flög högst med sin design

SAS visuella identitetsresa flög högt och landade väl hos konsumenterna. Nu prisas flygbolaget och dess byrå Bold med 100w.

I SAS research upptäckte de att deras frekventa resenärer representerade 12 % av marknaden, men stod för 70 % av intäkterna. För att attrahera målgruppen gjorde man om sin visuella identitet – radikalt. Ett inte bara snyggt drag, utan även effektivt skulle det visa sig då det bidrog till en ökad betalningsvilja på 26 %, motsvarande ett varumärkesvärde på 1,6 miljarder SEK.

Nu belönas designen skapad av SAS med sin byrå Bold med 100w.

Motiveringen lyder:
”När prispremium efter ett omfattande varumärkesarbete har ökat 26 % är vi övertygade om att den nya identiteten har varit en stor orsak till detta. Det var länge sedan vi sett ett sådant gediget, snyggt och noggrant identitetsprogram som på ett så elegant och enkelt sätt lyckas hålla ihop en komplex verksamhet från reklamfilmer till den lilla flygsjukepåsen på planen. När designen dessutom förstärker viktiga varumärkesattribut känns det självklart att ge årets 100w till SAS nya visuella identitet.”

75w går till ”Från präktiga produkter till ett modernt hälsovarumärke” av Risenta AB och Identity Works medan 50w går till designen för SIA Dessertglass skapad av SIA Glass och Lundberg&Co.

Se alla vinnare i 100-wattaren här: http://100wattaren.se/vinnarna

För mer information, bilder och kommentarer, vänligen kontakta:
Tero Marjamäki, pressansvarig, 0736 53 71 36, tero@annons.se

Om 100-wattaren:
100-wattaren är tävlingen som har arrangerats sedan 1990. 100-wattaren belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Kommunikationens mål ska vara väl definierat och resultatet mätt. Smartast lösning utifrån insikterna som gett fantastiska resultat vinner. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer. Läs mer på 100wattaren.se.

SAS flög högst med sin design