2E Group förvärvar 20% av biljettsystemsleverantören Tickster

2E Group har förvärvat 20 % av Tickster, ett entreprenörsdrivet bolag med ett egenutvecklat biljettsystem som varje år säljer miljoner biljetter till tusentals evenemang. Showtic, 2E Groups e-handel inom show, musikal, teater och konsert, kommer successivt under året att byta till Ticksters plattform för all biljettbokning.

Inom 2E Groups affärsområde E-handel marknadsför och säljer Showtic biljetter till show, musikal, teater och konsert. Showtic har funnits i fyra år och under den tiden har man byggt upp en unik kompetens inom digital kommunikation¨och en av styrkorna är att arbetet sker med stor närhet till kunderna, produktionerna och den digitala tekniken.

Vår tydliga ambition är att successivt expandera 2E Groups verksamhet till nya segment inom upplevelseindustrin och i det sammanhanget är det viktigt både att ha ett välfungerande biljettsystem och att få tillgång till den tekniska kompetens som finns inom Tickster, säger Pelle Mattisson, VD/Koncernchef 2E Group.

Vi ser fram emot att få samarbeta med ett innovativt bolag som Tickster och tillsammans kommer vi att kunna utveckla hela vårt digitala erbjudande. Vårt mål är att Showtic.se alltid ska finnas nära till hands - oavsett om kunden använder mobil, padda eller dator - vi vill helt enkelt finnas i varje kunds ficka. Med Tickster i familjen kommer detta att vara möjligt, säger Krister Bergström, VD Showtic.

Tickster startades 2007 av grundarna till Arvikafestivalen. Idag är Tickster en strategisk leverantör av smarta molnbaserade IT-tjänster som kopplar samman arrangörer och besökare inom musik, kultur och sport. De hjälper stora och små arrangörer till en enkel säljprocess via nätet, mobilen, per telefon och över disk – från marknadsföring till effektiv administration av evenemang. Bland företagets kunder finns Debaser, Folkets Hus och Parker, Riksteatern, Sweden Rock, Swedish Open, Södra Teatern, Vasaloppet och Weekend Festival. Tickster omsätter 20 msek och gör ett resultat på 1,5 msek. Bolaget har idag 22 anställda varav flera jobbar på huvudkontoret i Arvika, där merparten av utvecklingen sker, medan övriga utgår från kontoren i Göteborg och Stockholm.

Dagens och morgondagens framgångsrika evenemang är unika upplevelser som förstärks av det senaste inom informationsteknologin. Teknik som förenklar ditt besök, skapar en personlig upplevelse, ger dig mersmak och som gör att du kommer närmare artisten. Detta är en vision vi delar med 2E Group och Showtic och vi ser verkligen fram emot att skapa framtidens evenemang tillsammans, säger Erik Lindholm, VD Tickster.

För ytterligare information kontakta:
Pelle Mattisson, VD/Koncernchef 2E Group AB, pelle.mattisson@2egroup.se, 0705-80 06 57
Krister Bergström, VD Showtic AB, krister.bergstrom@showtic.se, 0703-52 56 22
Erik Lindholm, VD Tickster AB, erik.lindholm@tickster.com, 0703-33 62 42

Läs mer på www.2egroup.se, www.showtic.se, www.tickster.com

2E Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien. Koncernen skapar underhållning och möten för fler än 1,8 miljoner gäster varje år. Inom affärsområde Live Entertainment producerar 2E Group teater, musikal, show och konsert, förmedlar artistbokningar och skapar specialbeställd underhållning. I verksamheten ingår också dinnershow, som 2E Group erbjuder på fyra av elva egna arenor. Affärsområde E-handel bedriver e-handel inom show, musikal, teater och konsert. På SHOWTIC.se erbjuds både koncernens egna och andra aktörers produktioner. Inom affärsområde Möten planerar, utvecklar och genomför dotterbolaget Hansen möten med hela världen som arbetsfält. 2E Group är listat på First North Premier och har Remium som Certified Adviser..