Sveriges bästa app-låt släpps på Spotify

Vinnaren av app-musiktävlingen Mobila Bandet, Matilda Dahlberg, debuterar 26 oktober på Spotify med låten ”Crash”. Vinnarlåten är inspelad med mobilappar som enda instrument - till och med mikrofonen har under inspelningen bestått av en mobilapp.

Musiktävlingen Mobila Bandet arrangeras av telefonoperatören 3 tillsammans med Universal Music. Mobila Bandet går ut på att de tävlande artisterna och banden enbart får använda sig av smartphones och surfplattor som musikinstrument.  Vinnaren av Mobila bandet 2012 är 17-åriga Matilda Dahlberg från Fruängen som fick flest röster av både svenska folket och av juryn. Hennes låt ”Crash” handlar om kärlek vid första ögonkastet och är helt och hållet inspelad med hjälp av appar.

– De instrumentapplikationer som jag använder motsvarar instrumenten jag ville ha med i låten, stråkarna är helt enkelt en musik-app. Att spela musik på telefonen är ett bra komplement till de vanliga instrumenten, framförallt slipper jag bära på dem, säger Matilda Dahlberg.

Matilda Dahlbergs debut ”Crash” ges endast ut digitalt, bland annat på Spotify och iTunes. Att ”Crash” både är inspelad på mobilen och ges ut digitalt på mobila plattformar är dimensioner som bidrar till att låten blir en av senhöstens mest intressanta musiksläpp.

– Mathilda Dahlberg tillhör den nya generationens digitala musiker som är sprungna ur smartphone-vågen, säger Nicholas Högberg, vd på 3. Musik i mobilen har länge varit synonymt med att lyssnande – det är lätt att glömma att telefonen också är ett instrument att uttrycka musik med.

Länkar till ”Crash”:

Spotify - Matilda Dahlberg – Crash

You Tube - App-spelning Älvsjö Pendeltåg 26 oktober

Officiell video - Matilda Dahlberg - ”Crash” musikvideo

Tidigare Pressmeddelande

För mer information om Mobila Bandet vänligen besök: www.mobilabandet.se

För mer information var vänlig kontakta:

Nicholas Högberg, vd, 3

Mobil: +46 (0)735-33 71 90

E-post: nicholas.hogberg@tre.se

Erik Hörnfeldt, information och PR, 3

Mobil: +46 (0)735-337404

E-post: erik.hornfeldt@tre.se

Om Mobila Bandet

Mobila Bandet arrangeras av mobiloperatören 3 tillsammans med Universal Music. 3 var tidiga med att erbjuda musik i mobilen och har sedan dess jobbat aktivt för att utveckla tjänster som ligger i framkant inom musiklösningar för mobiltelefonin. Syftet med tävlingen är att tänja på begreppen musik och instrument och se hur långt det går att driva musiken framåt med hjälp av app-instrument. Det krav som deltagarna uppfyller är att deras instrument består av musikapplikationer som installerats på en smartphone. Låtarna spelas in till musikvideos vilka svenska folket röstar på för att ta fram fyra finaldeltagare, därefter utser juryn prispallen. 2012 år pristagare samt de övriga tävlingsdeltagarnas bidrag finns tillgängliga på www.mobilabandet.se.

Om 3

3-gruppen är en ledande ägare och operatör av infrastruktur för telekom med ett brett utbud av tjänster i 11 länder. Dessa inkluderar tredje generationens (3G) multimedia mobil kommunikation och andra generationens mobila kommunikationsnät, fasta teletjänster, fiberoptiskt bredband och radio broadcasting. I Sverige och Danmark är 3 ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison Whampoa Limited (60 %) och svenska Investor AB (40 %). För mer information och 3-gruppen, gå till www.three.com, för mer information om 3 i Sverige, www.tre.se