1928 Diagnostics vinnare i 33-listans regionsfinal i Göteborg

Företaget 1928 Diagnostics från Göteborg blev under tisdagskvällen utvald som vinnare av en erfaren jury när 33-listan gjorde sitt turnéstopp i Göteborg, och slår sig därmed in på årets 33-lista. Antibiotikaresistens är ett av de största hoten mot mänskligheten. 1928 Diagnostics har tagit fram ett analysverktyg som kan bli ett viktigt vapen i kampen för att hindra att infektioner som vi tidigare har kunnat bota blir dödliga.

Tidningarna Ny Teknik och Affärsvärldens 33-listan var under tisdagskvällen på besök i Göteborg för att leta efter Sveriges hetaste teknik-startups som platsar in på årets lista. Inför en jury och stor publik i Gothia Towers fick tre företag från Västra Götaland 60 sekunder på sig att övertyga om sin affärsidé och innovation. 1928 Diagnostics  gick segrande ur tävlingen och företaget spås nu en ljus framtid:

Det känns otroligt bra att vinna i kväll. Att vi får en placering på 33-listan visar att vi är på väg att etablera oss som bolag. Det ger en kvalitetsstämpel”, säger en glad Kristina Lagerstedt, VD på 1928 Diagnostics.

”Vår teknik gör det möjligt att fastställa vilken storts antibiotika som behövs på mindre än tjugofyra timmar”, berättar Kristina Lagerstedt, vd och tidigare cancerforskare.

Övriga företag som pitchade var Thomas Burman för BLB Industries AB och Antti Stålnacke för Monivent,

Juryns motivering: ”1928 Diagnostics har en global marknadspotential, ett urstarkt team och en välpaketerad produkt som vara en lösning på ett angeläget och växande världsproblem.”

Juryn i Göteborg: Debbie Lygonis VD, Friendbase, Björn Österlund Civilekonom och Styrelseledarmot samt Kalle Wiklund, reporter på Ny Teknik.

33-listan bygger på nomineringar av företag från hela Sverige och vinnarna utses gemensamt av redaktionerna på Ny Teknik och Affärsvärlden. Juryn letar efter företag med en unik produkt eller tjänst uppbyggd kring en tydlig innovation med stor internationell potential – en innovation som har förutsättningar att förändra spelreglerna i sin bransch. För att platsa på listan måste företaget vara baserat i Sverige och grundat tidigast 2010.

Den slutgiltiga vinnarlistan för 2017 avslöjas 4 april under en stor gala på Münchenbryggeriet i Stockholm.

Camilla Lejon Alvfeldt

Projektledare 33-listan

camilla.alvfeldt@almatalentevents.se

+46 733 175411