Nu är det avgjort - här är Sveriges 33 hetaste teknikföretag 2013

Intelligent sopsortering för att avslöja skräpets verkliga värde (Optisort). Tidvattenkraftverk i form av en undervattensdrake (Minesto). Eller sökfunktion för framtiden (Recorded Future). Tre svenska innovationer som står redo att förändra sin bransch och är med på årets 33-lista som tagits fram av Ny Teknik och Affärsvärlden.

Ikväll presenterades för sjätte året i rad Sveriges hetaste unga teknikföretag på Münchenbryggeriet i Stockholm. 33-listans jury har åkt landet runt i jakt på morgondagen teknikföretag. Nytt för i år var att flera företag fick chansen att pitcha sin affärsidé live på de lokala orterna där vinnaren från varje ort slog sig direkt in på 33-listan.

Listan bygger på nomineringar av företag från hela Sverige och under den stora finalen i Stockholm presenterades de 33 absolut hetaste företagen 2013. För att kvalificera in på listan måste företaget uppfylla vissa kriterier. Juryn har sökt företag med en unik produkt eller tjänst kring en innovation, ett företag som har en stor internationell potential och förutsättning att vilja förändra världen. Företaget ska vara från Sverige och max sju år gammalt (startat senast 2006).

”Några av ledstjärnorna som vi haft vid urvalet är att lyfta fram bolag från olika branscher och från hela Sverige. Många av företagen på listan har redan tagit viktiga kliv mot att lyckas föra ut sin innovation i form av en ny produkt eller tjänst internationellt. Men här finns också några uppstickare som ännu inte fått sitt genombrott men som siktar högt på att ta sig in på nya, snabbväxande marknader”, säger Marie Alpman, reporter och medarrangör från Ny Teknik.

Företag från Umeå i norr till Lund i söder

Bolag som Alfa Laval, Ericsson och SKF startades en gång kring tekniska innovationer och kom att utgöra grundstenar i det svenska välfärdsbygget under 1900-talet. Men vilka av dagens teknik-startups har potential att bli morgondagens börsjättar? Efter en turnéresa i städerna Lund, Göteborg, Linköping och Umeå är listan nu fylld med 33 otroligt lovande teknikföretag.

“Företagen har vaskats fram i en process som startade i januari och totalt kom det in nästan 300 förslag. Vad företagen på listan har gemensamt är att de har stora internationella expansionsplaner. Och en förmåga att attrahera kapital vilket gör att det ska bli väldigt spännande att följa deras resa under kommande år. ”, avslutar Marie Alpman.

Vinnarlistan 2013 - 33-listan

För mer information om 33-listan eller kontaktuppgifter till företagen vänligen kontakta:

Presskontakt, Eric Uggla, 0704-151525 eller 08-559 21 205, eric@lupodesign.se33-listan 201333-listan 201333-listan 2013

Projektledare 33-listan, Anna Collin, 070-956 26 01, anna.collin@talentumevents.se

Vilka av dagens teknik-startups har potential att bli morgondagens börsjättar? För att ta reda på det har vi på tidningarna Affärsvärlden och Ny Teknik skapat den viktigaste listan just nu – "33-listan". Listan har funnits i sex år och juryn består av redaktionerna på Affärsvärlden och Ny Teknik. Läs mer och på www.33-listan.se

Snabbfakta

Marie Alpman, reporter och medarrangör från Ny Teknik