Nu är det avgjort - här är Sveriges 33 hetaste teknikföretag 2014

Amras unika analysmetod som mäter exakt hur mycket och var fettet sitter på kroppen, Oss Dsigns keramiska skallimplantat med en unik förmåga att växa in i patientens ben och Arccores mjukvara för bilar som bygger på öppen källkod är några av de svenska innovationer som står redo att förändra sin bransch och är med på årets 33-lista som tagits fram av Ny Teknik och Affärsvärlden.

I kväll presenterades för sjunde året i rad Sveriges hetaste unga teknikföretag på Münchenbryggeriet i Stockholm. Innan finalen har 33-listan åkt landet runt i jakt på morgondagens teknikföretag. För andra året fick flera företag chansen att pitcha sin affärsidé live under lokala finaler där vinnaren från varje ort slog sig direkt in på 33-listan.

Listan bygger på nomineringar av företag från hela Sverige och under den stora finalen i Stockholm presenterades de 33 absolut hetaste företagen 2014. För att kvalificera in på listan måste företaget uppfylla vissa kriterier. Juryn har sökt företag med en unik produkt eller tjänst kring en innovation, ett företag som har en stor internationell potential och förutsättning att vilja förändra sin bransch. Företaget ska vara från Sverige och max sju år gammalt (startat senast 2007).

”Det är imponerande att se hur många spännande teknikbolag som startas i Sverige.  Att utse vinnarna har varit tufft. Ungefär som att peka ut morgondagens sportstjärnor innan de slagit igenom”, säger Marie Alpman, reporter och redaktionellt ansvarig på Ny Teknik.

Bolagen på årets lista kommer från Ystad i söder till Umeå i norr. I år har Linköping varit en särskilt stark stad med hela fem bolag med på listan. Nytt för i år är att 33-listans partners valt att särskilt lyfta var sitt företag som de tror extra mycket på. Almi utsåg Disruptive Materials till ”Årets titthålsinvestering” och går därmed in som investerare i bolaget. Fouriertransform utsåg Excillum till ”Årets Diamant” och ger 100 000 kronor att användas för inköp av konsulttimmar i Fouriertransform ABs portföljbolag. Teknikföretagen utsåg ”Årets Jumstart33” och tillsammans med Veryday ger de vinnaren Senion Lab en designcheck på 100 000 kronor.

För mer information om 33-listan eller kontaktuppgifter till vinnarna vänligen kontakta:

Presskontakt, Eric Uggla, 0704-151525, eric.uggla@gmail.com

Projektledare 33-listan, Anna Collin, 076-6362581, anna.collin@talentumevents.se

33-listan har gjorts av Ny Teknik och Affärsvärlden sedan 2008. Den lyfter fram unga, spännande bolag som baseras på en teknisk innovation med stor internationell potential. Vilka företag som ska vara med på listan bestäms av redaktionerna. Undantaget är de företag som vunnit 33-listans regionala finaler i Lund, Göteborg, Linköping och Uppsala. Där har vinnarna utsetts av en lokal jury. Läs mer om 33-listan här: www.nyteknik.se/33listan/

Det är imponerande att se hur många spännande teknikbolag som startas i Sverige. Att utse vinnarna har varit tufft. Ungefär som att peka ut morgondagens sportstjärnor innan de slagit igenom
Marie Alpman, reporter och redaktionellt ansvarig på Ny Teknik