Nu är det avgjort - här är Sveriges 33 hetaste teknikföretag 2015

En metod från Speedment som gör databaser 100 000 gånger snabbare, en mjukvara från Volumental som omvandlar bildinformation till användbara 3D-modeller och djurfria allergitester från Senzagen är några av svenska innovationer som står redo att förändra sin bransch.

I går kväll presenterades för åttonde året i rad 33-listan - Sveriges hetaste unga teknikföretag på Münchenbryggeriet i Stockholm. Innan finalen har 33-listan åkt landet runt i jakt på morgondagens teknikföretag. Juryn har sökt efter företag med en unik produkt eller tjänst kring en innovation, ett företag som har en stor internationell potential och förutsättning att vilja förändra sin bransch.

Det är kul att se att det startas så många nya innovativa företag i Sverige och att företagen som varit med på 33-listan lyckas nå så långt. En lång rad har vuxit till över hundra miljoner i omsättning – eller sålts för miljardbelopp”, säger Marie Alpman, reporter och redaktionellt ansvarig på Ny Teknik.

33-listan bygger i år på över 300 nomineringar av företag från Simrishamn i söder till Umeå i norr. I år dominerar Stockholm med 14 företag på listan men i övrigt är det en stor nationell spridning med bland annat fyra företag från Malmö och fyra från Göteborg.

”Sverige är ett land med flera globala storföretag som alla börjat med en innovativ idé. Det finns ett genuint teknikintresse i landet och vi har många duktiga talanger som förtjänar extra uppmärksamhet. Att utse vinnarna har varit tufft. Ungefär som att peka ut morgondagens sportstjärnor innan de slagit igenom”, berättar Marie Alpman.

För mer information om 33-listan eller kontaktuppgifter till vinnarna vänligen kontakta:

Presskontakt, Eric Uggla, 0704-151525, eric@lupodesign.se

Projektledare 33-listan, Anna Collin, 076-6362581, anna.collin@talentumevents.se

33-listan bygger på nomineringar av företag från hela Sverige och vinnarna utses gemensamt av redaktionerna på Ny Teknik och Affärsvärlden. Juryn letar efter företag med en unik produkt eller tjänst uppbyggd kring en tydlig innovation med stor internationell potential – en innovation som har förutsättningar att förändra spelreglerna i sin bransch. För att platsa på listan måste företaget vara baserat i Sverige max 7 år gammalt. Mer och på http://www.33-listan.se

säger Marie Alpman, reporter på Ny Teknik och ledare av juryarbetet för 33-listan