6F stödjer Musikerförbundets krav på att teckna kollektivavtal för deltagarna i Idol

Musikerförbundet har under hösten försökt förhandla med produktionsbolaget FremantleMedia som producerar tv-programmet Idol för TV4, med målsättningen att ingå kollektivavtal. Bolaget har meddelat att de inte avser att teckna kollektivavtal. Därför har Musikerförbundet varslat om stridsåtgärder. Förbunden i 6F uttalar sitt stöd för Musikerförbundet.

- Det är oerhört upprörande och allvarligt att produktionsbolaget FremantleMedia vägrar teckna kollektivavtal. Det är skamligt att man utnyttjar unga människors drömmar och erbjuder dom arbetsvillkor som är oacceptabla, oskäliga och som saknar motstycke i arbetslivet i övrigt, säger avtalssekreterarna i 6F förbunden.

- Det borde vara en självklarhet att teckna kollektivavtal och det är en naturlig del i den svenska modellen. Vi uttalar vårt stöd för Musikerförbundets varslade stridsåtgärder och uppmanar FremantleMedia att komma till förhandlingsbordet. Om arbetsgivarna inte hörsammar Musikerförbundets krav är 6F beredda att överväga åtgärder, avslutar avtalssekreterarna.

För mer information:

Daniel Axelsson, pressekreterare Byggnads.

Jonas Pettersson, kansli- och kommunikationschef Seko.

Mikael Romero, kommunikationschef Målarna och Elektrikerna.

Janne Sparrman, informatör Fastighets.