Gör regeringen tillräckligt för att råda bot på bostadsbristen och den undermåliga järnvägen? – besök 6F:s seminarier i Almedalen

Varje år kostar tågförseningarna uppemot fem miljarder kronor. Bostadsbristen är extremt stor och växande. Gör regeringen tillräckligt? Ny rapport som kartlägger investeringsbehovet presenteras på 6F:s gemensamma seminarium i Almedalen.

Två seminarier arrangeras av 6F under Almedalsveckan.

Måndag den 29 juni
Gemensamt seminarium om regeringens investeringar i infrastruktur och bostäder. 6F presenterar ny rapport om investeringsbehovet i Sverige.

Medverkande: Janne Rudén, ordförande Seko, Johan Lindholm, ordförande Byggnads, Milan Obradovic (S), kommunalråd Malmö, Erika Ullberg (S), finanslandstingsråd i opposition, Stockholm, Martin Ahlqvist, seniorkonsult, TNS Sifo.

Tid: 13.30 – 14.30
Plats: Ljusgården, Hamnplan 5

------------------------------------

Tisdagen den 30 juni
6F arrangerar seminariet "Fler hyresrätter sätter fart på Sverige".

Hyresrätten är en bra boendeform. Det finns för få av dem där jobben finns. Det behövs ett nationellt program för fler hyresrätter. Det är ett framtidsprojekt som ger trygga framtidsjobb. Finns möjligheten att hitta lösningar över dagspolitikens gränser? Bygg 50 000 bostäder per år, renovera 60 000 bostäder per år – det är 6F-förbundens förslag. I dag har många inte råd att skaffa sig en egen bostad om den inte upplåts med hyresrätt.

Medverkande: Mariell Juhlin, chefsekonom Hyresgästernas Riksförbund, Sofia Fölster, riksdagsledamot (M), Magnus Pettersson, förbundsordförande Fastighetsanställdas Förbund.
Samtalsledare: Sonja Schwarzenberger, Arena Opinion

Tid: 09.45 – 10.45
Plats: Ljusgården, Hamnplan 5

Läs inbjudan "Sätt fart på Sverige" i bifogad pdf.

För ytterligare information:
Jonas Pettersson, Seko/6F, 070-631 59 49