Pressinbjudan: Rapporten ”Låga löner funkar inte” presenteras på seminarium av 6F

En av valrörelsens hetaste frågor är integrationen av invandrare på svensk arbetsmarknad. Vilken politik ska föras för att sätta fler i arbete? Huvudförslagen handlar antingen om olika former av lönesänkningar och subventioner eller satsningar på utbildning och matchning. Bakom detta ligger frågan om dagens system för lönebildning inom partsmodellen skall behållas eller om politiker skall bestämma lönerna för invandrare och andra grupper.

I sitt stora projekt Lönebildning för jämlikhet lät 6F-förbunden den fristående socialdemokratiska utredaren och redaktören Anne-Marie Lindgren titta på olika varianter av lönesänkningar och de utvärderingar som gjorts. Funkar sänkta löner för att skapa fler jobb?

fredag 24 augusti kl. 08.45-09.30 på Barnhusgatan 6 i Stockholm bjuder 6F – Byggnads, Elektrikerna, Fastighets, Målarna och Seko – in till seminarium och rapportsläpp. Frukostmacka serveras från kl. 08.15

Deltar på seminariet gör civilminister Ardalan Shekarabi samt Valle Karlsson, ordförande Seko. Även Karin Svanborg-Sjövall, VD Timbro, och rapportförfattaren Anne-Marie Lindgren deltar på seminariet.

Anmälan sker till kristoffer.arvidsson@seko.se för reservation av plats.

Kontakt:
Kristoffer Arvidsson Thonäng, utredare Seko samt projektledare