Svenska kollektivavtal måste gälla i svensk offentlig upphandling!

I dag antog Europaparlamentet förslag till nya direktiv om offentlig upphandling. De nya EU-reglerna ger bättre möjligheter att ställa krav på sociala och miljömässig hänsyn vid upphandling. Nu ska reglerna införlivas i nationell lagstiftning.

Det är ett mycket viktigt beslut och en framgång för facken, säger Johan Danielsson, facklig S-kandidat till Europaparlamentet. EU har hörsammat våra krav på att det ska vara obligatoriskt att ställa krav på nationella kollektivavtal vid offentlig upphandling. Nu har vi möjlighet att skapa en konkurrensneutral upphandling med svenska kollektivavtal för att etablera ordning och reda på svensk arbetsmarknad.

De nya reglerna gör det möjligt att vid varuupphandling ställa krav på respekt för ILO:s kärnkonventioner och att de arbetsrättsliga lagar gäller där arbetet utförs tillämpas. Direktiven medger även att krav på sysselsättningsfrämjande åtgärder vid offentlig upphandling kan uppställas.

– Det är en självklarhet att stat, landsting och andra offentliga aktörer har ett ansvar för att bekämpa arbetslöshet. Här kan offentlig upphandling användas för att tillse att ungdomar får en meningsfull sysselsättning och utbildning, menar Johan Danielsson.

Nästa steg är att medlemsländerna ska införliva de nya upphandlingsreglerna i nationell lagstiftning. Det är avgörande hur Sveriges regering och riskdag väljer att ändra lagen om offentlig upphandling.

– Det är nu upp till den borgerliga regeringen att visa om man sluter upp bakom den svenska kollektivavtalsmodellen och facken, säger Johan Danielsson. De nya reglerna måste implementeras på sådant sätt att det ställs krav på svenska kollektivavtal vid offentlig upphandling i Sverige.

– Beslutet visar att det går att påverka EU som de senaste 10 åren legat i konflikt med svensk och europeisk fackföreningsrörelse, menar Johan Danielsson. Det ska vara självklart med svenska kollektivavtal på svensk arbetsmarknad.

– Trots dagens beslut så ligger mycket arbete framför oss. Vi kommer även fortsatt få leva med konsekvenserna av Laval-domen. För att komma åt de problemen behöver vi ändra både EUs utstationeringsdirektiv och EUs fördrag, vilket jag tillsammans med 6F-förbunden, Transport och övriga fackförbund kommer kämpa obönhörligen för, avslutar Johan Danielsson.

För ytterligare information, kontakta:

Johan Danielsson, 070-386 26 70