AGORA EXPANDERAR I VÄSTERÅS – FÖRVÄRVAR TVÅ FASTIGHETER

A Group of Retail Assets Sweden AB (publ) (AGORA) – listat på Nasdaq First North – har tecknat avtal om förvärv av galleriorna Punkt (Mats 5) och Gallerian (Loke 24) i centrala Västerås. Fastigheterna förvärvas i bolagsform med ett underliggande fastighetsvärde om sammanlagt 850 Mkr. Köpeskilling för aktierna beräknas uppgå till 259 Mkr.

De båda galleriorna omfattar tillsammans cirka 40 000 kvadratmeter uthyrbar area och ett garage om 1500 p-platser. Fastigheterna har ett bedömt hyresvärde om cirka 98 Mkr och en uthyrningsgrad på cirka 85 procent. Punkt och Gallerian ligger i direkt anslutning till Centra som Agora äger sedan tidigare.

– Västerås är en av de viktigaste orterna i det expansiva Mälardalen. Med det här förvärvet har vi en mycket stabil och utvecklingsbar bas i det absoluta centrum av staden. Det är ett bra exempel på hur vi vill expandera vår portfölj och vår affär, säger Wilner Anderson, VD för Agora.

Punkt, Gallerian och Centra utgör tillsammans navet i Västerås innerstad. I och omkring galleriorna är merparten av Västerås centrums detaljhandel koncentrerad, alla busslinjer har sin centrala hållplats på intilliggande gata och stadens största parkeringshus finns i Punkt.

Det är även gångavstånd till nuvarande och blivande resecentrum och till de områden som exploateras för nya bostäder och verksamheter nära centrum och Mälaren.

Förvärvet finansieras genom en kombination av upptagande av nya banklån om cirka 510 Mkr, säljarrevers om 90 Mkr, en planerad företrädesemission om cirka 150 Mkr av stam A-aktier och stam B-aktier till nuvarande ägare, samt en planerad emission av en icke säkerställd obligation om 200 Mkr. Förvärvet är villkorat av nyemission och finansiering och tillträde sker den 30 september. Säljare är Carlyle Europe Real Estate Partners.

Efter förvärvet uppgår värdet på Agoras fastighetsbestånd till cirka 4,2 miljarder kronor, uthyrbara ytor till cirka 270 000 kvm och det totala hyresvärdet till 450 Mkr.

Catella Corporate Finance har varit rådgivare och MAQS advokatbyrå har varit legal rådgivare åt Agora.

För ytterligare information kontakta:
Wilner Anderson, VD
Tel: 0706-08 80 80, e-post: wilner.anderson@agoraretail.se
Agneta Segerhammar, CFO
Tel: 0730-32 24 00, e-post: agneta.segerhammar@agoraretail.se

Denna information är sådan information Agora är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande 2016-07-15, kl 10.15 CET.

Fastighetsföretaget AGORA (A Group of Retail Assets Sweden AB) (publ) – som är listat på Nasdaq First North - fokuserar på detaljhandelsfastigheter. Affärsidén är att våra hus och platser ska vara de mest attraktiva mötes- och handelsplatserna på orten. Bolaget har 21 fastigheter på 16 orter med en sammanlagd yta av ca 230 000 kvadratmeter till ett värde av ca 3,4 miljarder kronor. Målet är att fortsätta växa både på befintliga orter och nya. Remium Nordic AB är AGORAS Certified Adviser.

www.agoraretail.se

Taggar: