ÅRSSTÄMMA I A GROUP OF RETAIL ASSETS SWEDEN AB (PUBL) (”AGORA”)

Vid årsstämma den 19 maj 2016 i A Group of Retail Assets Sweden AB beslutades följande:

Årsstämman beslutade att fastställa i årsredovisningen intagen resultaträkning och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning för räkenskapsåret 2015.

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om utdelning med 0 kr per stamaktie och totalt 20,00 kronor per preferensaktie.

Avstämningsdagar för preferensaktien ska vara;
(i) den 30 juni 2016 med beräknad utbetalningsdag den 5 juli 2016;
(ii) den 30 september 2016 med beräknad utbetalningsdag den 5 oktober 2016;
(iii) den 30 december 2016 med beräknad utbetalningsdag den 4 januari 2017; och
(iv) den 31 mars 2017 med beräknad utbetalningsdag den 5 april 2017.

Årsstämman beslutade att samtliga nya preferensaktier som kan komma att emitteras med stöd av stämmans bemyndigande ska ge rätt till utdelning från och med den dag de blivit införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken.

Årsstämman beslutade att bevilja styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2015.

Årsstämman beslutade att för tiden intill slutet av nästa årsstämma välja om de sittande styrelseledamöterna Knut Pousette, Katarina Hedström Klarin, Rutger Arnhult och Patrik Essehorn. Knut Pousette valdes till styrelsens ordförande.

Årsstämman beslutade att styrelsens arvode oförändrat ska uppgå till totalt 500 000 kronor, varav 200 000 kronor till styrelseordföranden och 100 000 kronor vardera till övriga ledamöter. För ledamot som utför utskottsarbete utgår ingen ytterligare ersättning.

Årsstämman beslutade att för tiden intill slutet av nästa årsstämma välja om det registrerade revisionsbolaget Ernst & Young AB som bolagets revisor. Det antecknades att Ernst & Young AB meddelat att Oskar Wall kommer att vara huvudansvarig revisor.

Årsstämman godkände styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Årsstämman beslutade att inrätta en valberedning enligt styrelsens förslag. Valberedningen ska bestå av tre ledamöter. Ledamöterna bör vara representanter för var och en av de tre till röstetalet största aktieägarna baserat på Euroclear Sweden AB:s förteckning över registrerade aktieägare. Valberedningen ska utföra de uppgifter som följer av Svensk kod för bolagsstyrning. Valberedningen utser ordförande inom sig. Styrelseordföranden eller annan styrelseledamot ska inte vara ordförande för valberedningen.

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att inom ramen för gällande bolagsordning, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, vid ett eller flera tillfällen under tiden intill nästa årsstämma, besluta om ökning av bolagets aktiekapital genom nyemission av stamaktier av serie B och/eller preferensaktier. Det totala antalet aktier som får emitteras under bemyndigandet får motsvara en ökning av aktiekapitalet om högst 30 procent, baserat på det totala aktiekapitalet i bolaget vid tidpunkten för årsstämman 2016. Antalet stamaktier av serie B som får emitteras med stöd av bemyndigandet får dock högst uppgå till 30 procent av aktiekapitalet som utgörs av stamaktier av serie B utgivna vid tidpunkten för årsstämman 2016, och antalet preferensaktier som får emitteras med stöd av bemyndigandet får högst uppgå till 30 procent av aktiekapitalet som utgörs av preferensaktier utgivna vid årsstämman 2016.

För ytterligare information kontakta:
Wilner Anderson, VD
Tel: 0706-08 80 80, e-post: wilner.anderson@agoraretail.se
Agneta Segerhammar, CFO
Tel: 0730-32 24 00, e-post: agneta.segerhammar@agoraretail.se

Fastighetsföretaget AGORA (A Group of Retail Assets Sweden AB) (publ) – som är listat på Nasdaq First North - fokuserar på detaljhandelsfastigheter. Affärsidén är att våra hus och platser ska vara de mest attraktiva mötes- och handelsplatserna på orten. Bolaget har 22 fastigheter på 16 orter med en sammanlagd yta av ca 235 000 kvadratmeter till ett värde av ca 3,5 miljarder kronor. Målet är att fortsätta växa både på befintliga orter och nya. Remium Nordic AB är AGORAS Certified Adviser.

www.agoraretail.se