DELÅRSPERIODEN JANUARI–MARS 2016

Agora uppvisar ett positivt resultat första kvartalet 2016. Förvaltningsresultatet uppgick till 8 Mkr och resultat efter skatt till 9 Mkr.

Delårsperioden

• Resultat efter skatt uppgick till 9 Mkr (-16) vilket motsvarar 0,31 kr per stamaktie före utspädning (-0,73).
  • Hyresintäkterna uppgick till 77 Mkr (77).
  • Driftsöverskottet uppgick till 32 Mkr (33).
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 8 Mkr (-2).
  • Orealiserade värdeförändringar på fastigheter uppgick till 3 Mkr (-21).
  • Nettoinvesteringar i fastigheter uppgick till 16 Mkr (15).

Väsentliga händelser

• Agora har tecknat ett 15-årigt avtal med Member 24 i Eskilstuna till ett värde om cirka 16 Mkr, under hyresperioden.
  • Från och med första kvartalet 2016 har Agora egen bemanning för den kommersiella och tekniska förvaltningen samt för den ekonomiska och administrativa styrningen.
  • Dotterbolaget Carolus Retail, som bedriver handel inom klädhandelsbranschen, avvecklas under 2016. All personal är uppsagd och sista anställningsdag var den 30 april. Verksamheten gjorde en förlust på 2 Mkr under 2015. Avvecklingskostnaderna under 2016 uppskattas till cirka 3 Mkr.

Händelser efter periodens utgång

• Agora har sålt byggrätter för bostäder i Vårberg om cirka 6 800 kvm för 21 Mkr.
  • Agora har sålt fastigheten Municipet 2 i Sundsvall för 43 Mkr.

VD KOMMENTERAR

Kvartalet visar ett positivt förvaltningsresultat om 8 Mkr. Den allra största delen av de extra kostnader som är nödvändiga under startfasen av ett bolag, är nu tagna.

Vi har nu en fulltalig organisation, både centralt och lokalt. Organisationens fokus är, och har varit, ”vad kan vi förbättra?”. Detta fokus kommer att vara centralt för oss, inte bara nu under årets första månader, utan som en ledstjärna i all vår löpande verksamhet.

Vi har sålt byggrätter för bostäder i Vårberg, som kommer att skapa förnyelse och nytt liv i Vårberg Centrum. Vi har renodlat vårt bestånd genom att sälja en fastighet i Sundsvall, som var ”vid sidan av” vår strategi. Vi renodlar vår verksamhet genom att avveckla butiksbolaget Carolus Retail. Vi deltar i de samarbeten i olika kommuner som syftar till gemensam stadsutveckling, där sådant pågår.

För kommande perioder ser jag många både små och stora åtgärder i våra befintliga hus som kommer att förbättra husens och platsens både funktion och attraktivitet och därmed vårt resultat, liksom konkreta möjligheter att förvärva nya, bra fastigheter.

Wilner Anderson

Taggar: