Hållbarhetspris till Hungerprojektet och Thurne Teknik

Report this content

Hungerprojektet och Thurne Teknik har tilldelats hållbarhetspriset A Sustainable Prize för sina humanitära projekt i Ghana. Priset delades ut i samband med framtids- och hållbarhetskonferensen A Sustainable Tomorrow i Helsingborg.

Silvia Ernhagen (Hungerprojektet) och Nawal Ajob (Thurne Teknik)

A Sustainable Prize premierar goda exempel utifrån det Globala målet nummer 17 (Genomförande och globalt partnerskap). Utmärkelsen delas ut gemensamt till ett företag och en organisation som engagerat sig tillsammans för att skapa hållbar utveckling. 2018 går priset till Hungerprojektet och Thurne Teknik med följande motivering:

”Samarbetet mellan Hungerprojektet och Thurne Teknik har möjliggjort skapandet av Mem-Chemfere, så kallade epicenter i östra Ghana som grundades 2010 och omfattar närmare 7000 personer. Genom sitt arbete möjliggör Hungerprojektet för människor på gräsrotsnivå att driva större samhällsförändringar genom "change of mindset", workshops, utbildningar och mikrolån.”

I dagsläget har 43 epicenter etablerats i östra Ghana och ytterligare cirka 70 i andra afrikanska länder.

– Det här priset betyder mycket för oss. Vi är väldigt stolta över samarbetet med Thurne Teknik just för att det innefattar så mycket mer än att de investerar ekonomiskt i våra program. Flera av medarbetarna på Thurne Teknik har varit med på en investerarresa till Ghana och själva sett vilken effekt deras pengar gör. Jag är övertygad om att det bidrar både till företagskulturen och till känslan av att vara del av ett större globalt sammanhang där vi alla gör vad vi kan för att skapa hållbara samhällen, säger Hungerprojektets vd Silvia Ernhagen och fortsätter:

– Hela vår verksamhet återspeglas i de globala hållbarhetsmålen. Grunden för Hungerprojektet är att motverka fattigdom och hunger. Sedan arbetar vi med att få människor att själva driva sin utveckling framåt. Det gör vi genom att utbilda i exempelvis ekonomi, entreprenörskap, vatten och sanitet, jämställdhet med mera. Allt detta återfinns i Agenda 2030. Vi har samma holistiska perspektiv.

Hållbarhetspriset delades ut under framtids- och hållbarhetskonferensen A Sustainable Tomorrow i Helsingborg. Vinnarna erhåller ett stipendium för kompetens- och ledarskapsutveckling av Euro Academy och Novare Leadership Academy. De får även en unik bronsskulptur skapad av konstnären Agneta Gynning.

För mer info, vänligen kontakta:
Silvia Ernhagen, vd Hungerprojektet, 070-160 88 09, silvia.ernhagen@hungerprojektet.se
Nawal Ajob, säljingenjör Thurne Teknik, 073-546 32 23, nawal.ajob@thurne.se
Anne Wolf, projektledare A Sustainable Prize, 070-639 60 99, anne.wolf@leadnetwork.se
Bo Nilsson, grundare A Sustainable Tomorrow, 070-527 61 12, bo@asustainabletomorrow.se

A Sustainable Tomorrow är bäst på möten som får hållbarhet att hända. Vi bygger broar mellan näringsliv, offentlig sektor, civilsamhälle och akademi för att främja hållbara samarbeten och nya affärsmöjligheter. www.asustainabletomorrow.se

Taggar: