A3 stöttar basketdamernas väg mot SM-guld

A3 stärker stödet ytterligare för idrottslag genom att gå in som huvudsponsor för A3 Basket från Umeå.

A3 är ett företag som tror på att verka på hemmaplan. Därför vill vi sponsra hemmalagen och vara med och bygga samhället där vi finns. Men det får inte stanna bara vid de stora etablerade lagen. Kanske ännu viktigare är det att stödja de mindre lagen för att öka mångfalden och ge fler möjlighet att utöva idrott. Därför har A3 förvärvat namnrättigheterna och övertagit huvudsponsorskapet för Umeå Basketbollklubbs damlag. Det nya namnet är A3 Basket.

– För oss handlar det om att öka jämställdheten inom idrotten. Vi sponsrar inte bara de som är längst fram och redan har pengar, säger Paul Moonga, VD för A3.

A3 har en historia av att stötta damidrotten i Umeå och har bland annat varit huvudsponsor för framgångsrika fotbollslaget Umeå IK.

A3 Baskets klubbdirektör Lotta Ejnebo är glad och stolt över det nya namnet och hoppas på ett långsiktigt samarbete.

– Vår önskan var att ha ett stort företag med tydlig Umeå-koppling som stöttar oss, och som vi kan ha ett långsiktigt samarbete med. Att etablera ett nytt namn tar tid och A3 är ju lite i samma situation som vi, så där kan vi dra varandra, säger hon.

A3 Basket har som mål att förutom vinna SM-guld även vara det första svenska dambasketlaget att tävla i Euroleague; den högsta basketligan i Europa.

– Vårt samarbete med A3 möjliggör dels att vi får en tyngd mot andra samarbetspartners lokalt, och dels att vi har en större möjlighet att satsa på att nå våra mål, säger Lotta Ejnebo.

Den 29 september spelar A3 Basket sin första match för säsongen när de möter Högsbo borta.

A3

Paul Moonga, CEO

Mobil:                +46 (0)70 959 06 66

E-post:              paul@a3.se