Bokslutskommuniké 2012

2012 i sammansdrag

• Omsättningen uppgick till 765,5 (610,3) Mkr vilket är i linje med det som kommunicerades i samband med att den nya affärsplanen offentliggjordes i december.
  • Omsättningen ökade med 25% jämfört med 2011.
  • Omställning- och integrationskostnader, bland annat kostnader för dubbla teknikplattformar, har påverkat resultat negativt.
  • Ökad användning av SmartPhones har tyngt bruttoresultatet.
  • EBITDA-resultatet för 2012 uppgick till 33,7 (26,7) Mkr vilket ligger i linje med det som kommunicerats.
  • Rörelseresultatet 2012 påverkas negativt av nedskrivningar om 6 Mkr.
  • Årets resultat påverkas positivt av en uppskjuten skatteintäkt uppgående till 20,7 Mkr avseende aktiverade underskottsavdrag.
  • Betalning av ackordslikvid på 46 Mkr har påverkat kassaflödet enligt plan.
  • Ola Norberg lämnade rollen som VD.
  • Styrelsen antog i december en reviderad affärsplan med årliga kostnadsbesparingar på 40 Mkr.
  • Omsättningen minskade med 12% jämfört samma period 2011.

Oktober – december i sammansdrag

• Ola Norberg lämnade rollen som VD.
  • Omsättningen minskade med 12% jämfört samma period 2011.