Vinst för både kunder och miljö när A3 uppgraderar nätet

A3 gör nu stora investeringar i sin infrastruktur vilket innebär både ökad kundnytta och miljömässiga och ekonomiska besparingar. Dessutom är A3 nu bättre rustat för att möta det ökade trycket från cyberattacker och säkerhetshot på nätet.

Streaming av tv, film och musik blir en allt större del av vad vi gör på nätet. A3 jobbar nu ännu närmare innehållsproducenterna för att privatkunderna ska få bästa möjliga upplevelse när de kollar på film, surfar på nätet och spelar spel. På samma sätt kommer företagskunderna också att få en bättre upplevelse eftersom även de stora molnleverantörerna nu är bättre integrerade i A3:s nät.

– Vi bjuder in innehållsleverantörerna i vårt nät och sätter deras content så nära våra kunder vi kan. Samarbetet mellan dem och oss som operatör är otroligt viktigt. Vi behöver dem för att våra kunder ska få innehåll och de behöver oss för att kunna leverera en bra tjänst, säger Ulrik Kärrman som är CTO på A3.

Energisnål hårdvara

Den nya nätverksutrustningen från Arista Networks är mindre och effektivare än tidigare hårdvara och innebär både minskad energiåtgång och mindre fotavtryck i serverhallarna. Samtidigt ger den ökade automatiseringen i nätet ett effektivare användande av hårvaran och mindre utrymme för mänskliga fel. Det är nödvändigt både för att hålla kostnaderna nere och för att möta det ökade trycket från DDOS-attacker och andra IT-relaterade hot.

– Det kunderna kommer att märka är en stabilare tjänst när vi behöver hålla på mindre med manuell konfiguration och uppgraderingar. Mer automatisering innebär också att det blir lättare att skala och gör vår infrastruktur mer framtidssäker, säger Ulrik Kärrman.

Smartare lastbalansering

Ett exempel där automatisering hjälper till att bättre utnyttja infrastrukturen är en smartare och mer effektiv lastbalansering. Istället för att trafiken alltid tar den kortaste vägen kan nätet själv räkna ut den väg som just nu är minst trafikerad, vilket gör att trafiken fördelas jämnt över nätet. Det innebär både bättre kundupplevelse, men även ett nät som är robustare och mer motståndskraftigt mot attacker, kabelbrott och fallerande hårdvara.

– Tidigare var vi tvungna att jobba hårt för att planera hur trafiken i nätet skulle se ut. Det här sparar väldigt mycket tid för oss samtidigt som det höjer kundupplevelsen, säger Ulrik Kärrman.

Klassledande tillgänglighet

A3 har också satt upp ambitiösa mål när det gäller tillgänglighet för sin tjänst. Målet är ”five nines”; 99,999 procent upptid, något som bara de största internationella tjänsteleverantörerna kan leverera. Oplanerad nertid i stamnätet ska alltså bara vara maximalt fem minuter och 27 sekunder per år.

– Det känns kul att ha ett mål att jobba mot, även om det kommer att bli svettigt, säger Ulrik Kärrman.

A3

Ulrik Kärrman, CTO

Mobil:     +46 (0)70 180 02 02
E-post:   ulrik.karrman@a3.se