AAK förvärvar foodserviceföretaget BD Foods

För att ytterligare stärka sin kundgemensamma produktutveckling och utöka sin kapacitet har AAK förvärvat det brittiska foodserviceföretaget BD Foods med säte i St Leonards-on-Sea på Englands sydkust. BD Foods tillverkar skräddarsydda, högkvalitativa måltidskomplement och omsatte 2018 cirka 120 miljoner kronor.

”Detta förvärv passar väl in med vår globala expansion av foodserviceverksamheten och kompletterar vårt erbjudande med sina premiumprodukter”, säger Johan Westman, koncernchef och VD. ”BD Foods har ett brett produkt- och förpackningsutbud, en kundcentrerad affärsmodell och ett gott anseende på den brittiska foodservicemarknaden.”

BD Foods bildades 2001 och har cirka 100 anställda. Företaget har en portfölj med fler än 3.000 produkter som säljs till ett brett urval av kunder, däribland restauranger, hotell, flygbolag, grossister och livsmedelsproducenter.

”Genom att förvärva BD Foods utökar vi vårt erbjudande med bland annat dip pots, så kallade pouches och varmfyllda produkter”, säger René Schou, President AAK Foodservice. ”Därtill ökar vi vår kapacitet och breddar vår produktportfölj vilket förbättrar våra affärsmöjligheter med några av marknadens viktigaste aktörer.”

Förvärvet kommer att konsolideras från och med idag och har ingen väsentlig inverkan på AAK:s resultat. Förvärvsrelaterade kostnader debiteras första kvartalet 2019.

Finansdirektör
Mobil: +46 708 95 22 21

Informationen lämnades för offentliggörande den 27 februari 2019, kl. 13:00 lokal tid.

AAK är en ledande leverantör av värdeskapande vegetabiliska oljor och fetter. Vår expertis inom lipidteknik i livsmedels- och nutritionsapplikationer, vårt stora utbud av olika råvaror samt vår breda processkapacitet ger oss möjlighet att utveckla innovativa och värdeskapande lösningar inom många industrier, däribland konfektyr, bageri, mejeri, nutrition, kosmetik och foodservice. AAK:s beprövade expertis är baserad på mer än 140 års erfarenhet inom oljor och fetter. Vår unika produktutveckling i nära samarbete med våra kunder kombinerar våra kunders kompetens och kunskap med våra egna kapaciteter för hållbara resultat. AAK:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm och vårt huvudkontor finns i Malmö, Sverige. AAK har 20 olika produktionsanläggningar, försäljningskontor i fler än 25 länder och fler än 3.600 anställda. Vi är AAK – The Co-Development Company.

AAK