AAK ingår exklusivt distributionsavtal i GCC-regionen

AAK har tecknat ett exklusivt distributionsavtal med Food Specialties Limited (FSL), den ledande leverantören av livsmedels- och dryckesingredienser i GCC-regionen (Gulf Cooperation Council).

FSL grundades 1986 och erbjuder högkvalitativa livsmedels- och dryckesprodukter, marknadsexpertis och tekniska tjänster till tillverkningsindustrin, detaljhandeln och hotell- och restaurangbranschen. Företaget, med huvudkontor i Dubai och lager i Saudiarabien och Förenade Arabemiraten, erbjuder ett brett utbud av produkter inom livsmedel och drycker, foodservice, dagligvaruhandeln samt inom mejeri-, jordbruks- och läkemedelsindustrin.

”FSL:s kompletterande portfölj av ingredienser och lösningar kommer att ge goda synergier med vår unika och globala kundgemensamma utveckling och skapa värde i varje produktionssteg”, säger Torben Friis Lange, President Asia. ”Tack vare det här samarbetet kommer våra innovativa och skräddarsydda lösningar nå våra kunder via FSL:s omfattande distributionsnätverk i Förenade Arabemiraten, Saudiarabien och de andra GCC-länderna.”

AAK:s team i Turkiet och Mellanöstern, som erbjuder lösningar – gemensamt utvecklade med kunderna – inom choklad och konfektyr, bageri, mejeri, nutrition, foodservice och hantverksbageri, kommer att fortsätta leda försäljningsverksamheten från AAK:s kontor i Istanbul och Dubai.

Torben Friis Lange Fredrik Nilsson
President Asia Finansdirektör
Mobil: +45 2199 8578 Mobil: +46 708 95 22 21
E-post : torben.friis.lange@aak.com E-post: fredrik.nilsson@aak.com

Informationen lämnades för offentliggörande den 7 juni 2018, kl. 13:15 lokal tid.

AAK är en ledande leverantör av värdeskapande vegetabiliska oljor och fetter. Vår expertis inom lipidteknik i livsmedels- och nutritionsapplikationer, vårt stora utbud av olika råvaror samt vår breda processkapacitet ger oss möjlighet att utveckla innovativa och värdeskapande lösningar inom många industrier, däribland konfektyr, bageri, mejeri, nutrition, kosmetik och foodservice. AAK:s beprövade expertis är baserad på mer än 140 års erfarenhet inom oljor och fetter. Vår unika produktutveckling i nära samarbete med våra kunder kombinerar våra kunders kompetens och kunskap med våra egna kapaciteter för hållbara resultat. AAK:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm och vårt huvudkontor finns i Malmö, Sverige. AAK har 20 olika produktionsanläggningar, försäljningskontor i fler än 25 länder och fler än 3.300 anställda. Vi är AAK – The Co-Development Company.

AAK