Choklad med vegetabiliskt fett tillåts i alla EU-länder

Idag antog EU-Parlamentet den rekommendation som Ministerrådet redan i höstas enats om. Endast marginella ändringar gjordes, vilka Kommissionen säger sig villiga att acceptera. Därmed harmoniseras chokladstandarden inom EU och det blir tillåtet att ersätta upp till fem procent av kakaosmör i choklad. Det formella beslutet som tas av Ministerrådet kommer att fastställas inom tre månader. Därefter ska varje land införa de nya bestämmelserna i sin livsmedelslagstiftning, vilket ska ske inom tre år. - Nu vidgas marknaden högst väsentligt för ersättningsprodukter till kakaosmör, vilket är positivt för Karlshamns, säger VD Anders Träff.

I korthet innebär beslutet följande: Varje medlemsland får rätt att tillåta eller förbjuda 5% vegetabiliskt fett i choklad som produceras inom landet. Fri rörlighet garanteras, vilket innebär att choklad med vegetabiliskt fett får importeras från andra medlemsländer även om det inte är tillåtet i den inhemska tillverkningen. En extra märkning krävs i anslutning till ingrediensförteckningen, där det anges att vegetabiliskt fett ingår. Endast de i direktivet angivna råvarorna och processerna får användas vid framställning av vegetabiliskt fett För ytterligare information kontakta: Anders Träff, Verkställande direktör, telefon 0454-826 03 Jan-Olof Lidefelt, Forsknings- och Utvecklingschef, telefon 073-9735137 Jan Gunnerdal, Marknadschef, telefon 0454-82122

AAK är en ledande leverantör av värdeskapande vegetabiliska oljor och fetter. Vår expertis inom lipidteknik i livsmedels- och nutritionsapplikationer, vårt stora utbud av olika råvaror samt vår breda processkapacitet ger oss möjlighet att utveckla innovativa och värdeskapande lösningar inom många industrier, däribland konfektyr, bageri, mejeri, nutrition, kosmetik och foodservice. AAK:s beprövade expertis är baserad på mer än 140 års erfarenhet inom oljor och fetter. Vår unika produktutveckling i nära samarbete med våra kunder kombinerar våra kunders kompetens och kunskap med våra egna kapaciteter för hållbara resultat. AAK:s aktier är noterade på NASDAQ OMX Stockholm och vårt huvudkontor finns i Malmö, Sverige. AAK har 20 olika produktionsanläggningar, försäljningskontor i fler än 25 länder och fler än 3.000 anställda. Vi är AAK – The Co-Development Company.