AAK avyttrar kontorsbyggnad i Århus, Danmark

AAK har sålt företagets kontorsbyggnad vid M.P. Bruuns Gade i Århus, Danmark. Byggnaden utgjorde tidigare huvudkontor för ”Aarhus Olie A/S”, senare ”Aarhus United A/S”.

Köpare är den danska hotellkedjan Arp-Hansen Hotel Group som med sitt koncept Wake Up planerar hotellrum i byggnaden. Arp-Hansen-koncernen har sedan tidigare tolv hotell i Köpenhamn och etableringen i Århus blir den första utanför den danska huvudstaden.

”Vi är mycket nöjda med att ha slutfört försäljningsprocessen då vi inte längre har behov av kontorsytan”, säger Fredrik Nilsson, AAK:s finansdirektör. ”Försäljningen frigör kapitalbindning och kommer dessutom att generera en positiv kassaflödeseffekt.”

Transaktionen kommer att slutföras under det andra kvartalet då en mindre nettointäkt av engångskaraktär kommer att rapporteras.

Finansdirektör
Tfn: +46 40 627 83 34
Mobil: +46 708 95 22 21

Informationen är sådan som AAK AB (publ.) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 1 april 2015, kl. 10:00 lokal tid.

AAK är en av världens ledande tillverkare av högförädlade vegetabiliska specialoljor och fettlösningar, vilka kännetecknas av en hög grad av teknikinnehåll och innovation. AAK:s lösningar är transfria med låg andel mättade fetter och ersätter mjölkfett och kakaosmör, samt tillgodoser andra behov hos våra kunder. AAK har produktionsanläggningar i Belgien, Colombia, Danmark, Mexiko, Nederländerna, Sverige, Storbritannien, Uruguay och USA. AAK har även anläggningar för produktanpassning i Ryssland och Malaysia. Företaget är organiserat i tre affärsområden; Food Ingredients, Chocolate & Confectionery Fats och Technical Products & Feed. AAK:s aktier är noterade på NASDAQ OMX Stockholm, inom segmentet Large Cap. Ytterligare information om AAK finns på företagets hemsida, www.aak.com .