AAK öppnar ny fabrik för specialfetter i Karlshamn

En ny produktionslinje för tillverkning av specialfetter till modersmjölksersättning öppnades idag på AAK:s fabriksområde i Karlshamn. Inom affärsområdet Food Ingredients har AAK, tillsammans med det israeliska bioteknikföretaget Enzymotec, på ett framgångsrikt sätt lanserat ett sortiment av specialfetter som är utformat för att tillgodose de mycket specifika krav som ställs vid tillverkning av modersmjölks¬ersättning.

För att klara den växande efterfrågan från kunder världen över har AAK investerat i en rejäl ökning av produktionskapaciteten. Uppbyggnadsfasen är nu avklarad och produktionen har kommit i gång.

- Den här investeringen på 30 miljoner kronor är en viktig del av vår tillväxtstrategi och kommer att ge oss en ledande position på marknaden för specialfetter till barnmat. Genom den lägger vi grunden för vår fortsatta tillväxt inom detta segment. Försäljningen ökar snabbt och vi är glada över att kunna meddela att resultatet för detta projekt har varit mycket lyckat”, säger AAK:s VD Jerker Hartwall.

- Vår strategi att växa organiskt bygger på en stark produktutveckling med fokus på framför allt hälsosegmentet. Genom selektiva förvärv kompletterar vi denna strategi. Förvärven av bageriföretaget Croda Food Service och Rapsona (båda inom affärsområdet Food Ingredients) 2007/2008 ökar koncernens omsättning med ca 300 miljoner kronor”, avslutar Jerker Hartwall.