AAK överens med fackföreningen i Louisville, USA

Överenskommelse har träffats mellan AAK USA och fackföreningen i Louisville, Kentucky om ett nytt avtal och den i några svenska media nyligen omskrivna tvisten är därmed löst.

Samtliga fem anmälningar som fackföreningen vid AAK:s anläggning i Louisville gjort till amerikanska National Labour Relations Board (NLRB) har nu avvisats eller av fackföreningen begärts att de nu ska dras tillbaka.

I två av fallen har NLRB avvisat anklagelserna och helt friat AAK, vilket tidigare kommunicerats i pressmeddelande den 27 februari 2012.

När det gäller de återstående tre anmälningarna har fackföreningen nu begärt hos NLRB att de ska återkallas.

Tvisten har varken påverkat försäljning eller produktionen vid AAK Louisville. Arbetet med integrationen av AAK Louisville fortsätter och ligger för närvarande före plan. Under perioden december-februari redovisade anläggningen nytt all time high avseende såväl produktivitet, volym som resultat.

För ytterligare information kontakta:
Anne Mette Olesen, VP HR, Communications & CSR
Telefon:
Mobil: +46 708 399 314

AarhusKarlshamn är världens ledande tillverkare av vegetabiliska specialoljor och specialfetter med hög förädlingsgrad. Dessa fetter karaktäriseras av ett högt teknologiinnehåll och används som ersättning för mjölkfett och kakaosmör, transfria lösningar till fyllningar i choklad och konfektyrprodukter samt inom kosmetikindustrin. AarhusKarlshamn har produktionsanläggningar i Danmark, Nederländerna, Mexiko, Storbritannien, Sverige, Uruguay och USA. AAK är organiserat i tre affärsområden, Food Ingredients, Chocolate & Confectionery Fats och Technical Products & Feed. Ytterligare information om AarhusKarlshamn finns på bolagets hemsida www.aak.com