• AAK AB/

AAK fortsätter att expandera i Turkiet och förvärvar ytterligare ett varumärke från Unilever

Report this content

AAK har skrivit avtal om att förvärva Frita, ett marknadsledande varumärke i Turkiet inom frityroljor, från Unilever. Frita nyttjas redan av en väsentlig del av AAK:s kunder inom Food Service i Turkiet. Varumärket hade 2013 en omsättning på cirka 75 miljoner kronor.

Förvärvet ska ses som ett naturligt komplement till AAK Turkiets befintliga produktportfölj och är ett tillägg till förvärvet av Unipro, som skedde under det tredje kvartalet 2013.

”Frita har ett väldigt gott rykte i Turkiet och AAK Turkiet levererar redan till 80% av dess kunder genom vår befintliga bageridistribution”, säger Torben Friis Lange, President Asia, CIS och Middle East. ”Genom förvärvet kommer AAK Turkiets produktutbud att utökas.”

Förvärvet förväntas ha en mycket begränsad inverkan på AAK:s rörelseresultat.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Fredrik Nilsson
Finansdirektör
Anders Byström
Direktör Extern redovisning & Investor Relations
Tfn: + 46 40 627 83 34 Tfn: +46 40 627 83 32
Mobil: + 46 708 95 22 21 Mobil: +46 709 88 56 13

Informationen är sådan som AAK AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 18 juli 2014 kl. 11.30 lokal tid.

AAK är en av världens ledande tillverkare av högförädlade vegetabiliska specialoljor och fettlösningar, vilka kännetecknas av en hög grad av teknikinnehåll och innovation. AAK:s lösningar är transfria med låg andel mättade fetter och ersätter mjölkfett och kakaosmör, samt tillgodoser andra behov hos våra kunder. AAK har produktionsanläggningar i Belgien, Colombia, Danmark, Mexiko, Nederländerna, Sverige, Storbritannien, Uruguay och USA. AAK har även kontraktstillverkning i Ryssland och Malaysia. Företaget är organiserat i tre affärsområden; Food Ingredients, Chocolate & Confectionery Fats och Technical Products & Feed. AAK:s aktier är noterade på NASDAQ OMX Stockholm, inom segmentet Large Cap. Ytterligare information om AAK finns på företagets hemsida www.aak.com.

Taggar: