Årsstämma i AarhusKarlshamn AB

Vid årsstämman i AarhusKarlshamn AB (publ) 8 maj 2014 fattades följande beslut.

Styrelse och revisor samt arvoden
Antalet styrelseledamöter skall fortsätta att uppgå till sex stycken. Omval av styrelseledamöterna Melker Schörling, Märit Beckeman, Ulrik Svensson, Arne Frank, Märta Schörling och Lillie Li Valeur. Melker Schörling omvaldes till styrelsens ordförande. Arvode till styrelsen skall utgå med ett sammanlagt belopp om 2 325 000 kronor (inkl. ersättning för utskottsarbete).

Omval av revisionsbolaget PricewaterhouseCoopers AB för en mandatperiod om ett år, således till och med utgången av årsstämman 2015, varvid revisionsbolaget upplyst om att auktoriserade revisorn Sofia Götmar Blomstedt kommer att fortsätta som huvudansvarig revisor. Arvode till revisorn skall utgå enligt avtal.

Vid efterföljande konstituerande styrelsemöte beslöts att välja Melker Schörling och Märit Beckeman till ledamöter av ersättningsutskottet, med Melker Schörling som ordförande för utskottet. Till ledamöter av revisionsutskottet valdes Ulrik Svensson och Lillie Li Valeur, med Ulrik Svensson som ordförande för utskottet.

Utdelning
Stämman godkände styrelsens förslag om utdelning med 6 kronor per aktie. Avstämningsdagen för rätt till utdelning bestämdes till tisdagen den 13 maj 2014 och utbetalning från Euroclear Sweden AB beräknas ske med början fredagen den 16 maj 2014.

Valberedning
Mikael Ekdahl (Melker Schörling AB), Henrik Didner (Didner & Gerge fonder), Åsa Nisell (Swedbank Robur fonder) och Lars Åke Bokenberger (AMF Fonder) omvaldes till ledamöter av valberedningen inför årsstämman 2015, varvid Mikael Ekdahl utsågs till valberedningens ordförande.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Stämman godkände styrelsens förslag i huvudsak innebärande att löner och övriga ersättningsvillkor för ledningen skall vara marknadsmässiga och konkurrenskraftiga. Utöver fast grundlön skall ledningen även kunna erhålla rörlig ersättning, vilken skall ha ett förutbestämt tak om 110 procent av den fasta lönen. Styrelsen skall ha rätt att frångå riktlinjerna om det i ett enskilt fall finns särskilda skäl för detta.

Ändring av bolagsordningen
Stämman godkände styrelsens förslag till beslut avseende ändring av bolagsordningen innebärande ett namnbyte från AarhusKarlshamn till AAK.

Koncernchefens kommentar:
VD och koncernchef Arne Frank redogjorde för verksamheten och viktiga händelser under 2013 samt kommenterade det fortsatta arbetet inom koncernen. Presentationen finns i sin helhet på www.aak.com.

”I januari 2014 offentliggjorde vi ”AAKtion”, ett nytt företagsprogram vilket omfattar perioden 2014–2016. Programmet har tagits fram för att ännu tydligare stärka vårt fokus på ”Försäljning – Innovation – Genomförande” och fortskrider enligt planerna. AAK erbjuder hälsosamma produkter till lägre kostnader och produktutveckling i nära samarbete med kunderna. Det gör att vi fortsätter att vara försiktigt optimistiska inför framtiden. De viktigaste drivkrafterna är den fortsatt positiva utvecklingen för Food Ingredients och den fortsatta förbättringen inom Chocolate & Confectionery Fats” kommenterade Arne Frank, koncernchef och VD

För ytterligare information vänligen kontakta:

Fredrik Nilsson
Finansdirektör
Anders Byström
Direktör Extern redovisning & Investor Relations
Tfn: + 46 40 627 83 34 Tfn: +46 40 627 83 32
Mobil: + 46 708 95 22 21 Mobil: +46 709 88 56 13

Informationen är sådan som AarhusKarlshamn AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 8 maj 2014
kl. 16.45 lokal tid.

AarhusKarlshamn (AAK) är en av världens ledande tillverkare av högförädlade vegetabiliska specialoljor och fettlösningar, vilka kännetecknas av en hög grad av teknikinnehåll och innovation. AAK:s lösningar är transfria med låg andel mättade fetter och ersätter mjölkfett och kakaosmör, samt tillgodoser andra behov hos våra kunder. AAK har produktionsanläggningar i Danmark, Mexiko, Nederländerna, Sverige, Storbritannien, Uruguay och USA. AAK har även kontraktstillverkning i Ryssland och Malaysia. Företaget är organiserat i tre affärsområden; Food Ingredients, Chocolate & Confectionery Fats och Technical Products & Feed. AAK:s aktier är noterade på NASDAQ OMX Stockholm, inom segmentet Large Cap. Ytterligare information om AAK finns på företagets hemsida www.aak.com.

Taggar: