Elever tävlar i återvinning

Report this content

”Pantresan” är namnet på en ny tävling och ett undervisningsmaterial som är initierat av Returpack. Syftet är att sprida kunskap om pantsystemet och återvinning bland skolelever mellan årskurs ett och sex. Högsta vinsten är en klassresa till Kolmården.

Visserligen är vi svenskar bäst i världen på att panta våra burkar och flaskor. Men fortfarande är det miljontals som slängs, i papperskorgar, på gator och i värsta fall i naturen. Enligt Returpack handlar det om att öka kunskapen, främst bland unga. – Barn och ungdomars attityder är avgörande för vår framtida miljö. ”Pantresan” handlar om att öka kunskapen om pantsystemet och vilka miljövinster det innebär. Lyckas vi med det kommer vi att bli ännu bättre pantare i framtiden, säger Katarina Lundell, marknadschef på AB Svenska Returpack. I många svenska skolor pågår ett aktivt miljöarbete. Omkring 1400 skolor är idag miljöcertifierade och har fått utmärkelsen ”Grön Flagg”. – Vi hoppas och tror att ”Pantresan” med sitt inslag av interaktivitet och kreativitet ska locka många lärare och elever. Och vem vet, det kanske kan vara ett första steg till en miljöcertifiering, säger Katarina Lundell. Varför panta? ”Pantresan” är ett kombinerat undervisningsmaterial och en tävling som innehåller tre moment. Anmälan till tävlingen görs på www.pantamera.nu och samtidigt skickas undervisningsmaterial till klassläraren. Projektet inleds med en lektion om pantning och återvinning där läraren förses med material och tips på upplägg. I nästa steg får eleverna besöka en pantstation, för att se hur pantningen går till rent praktiskt, vilket också kan passa bra som hemuppgift. Det tredje steget innefattar själva tävlingsmomentet. Här ska klassen redovisa och gestalta sina kunskaper genom att ge svar på frågan, varför man ska panta burkar och plastflaskor. – Redovisningen kan ske på många olika sätt, här är det bara fantasin som sätter gränser. Det kan vara i form av en saga, ett kollage, teckningar eller kanske en film. Vi hoppas att få ta del av många spännande redovisningar och att vi får dela ut många fina priser, säger Katarina Lundell. Flera priser Tävlingsbidragen ska vara insända innan den 30 april och i mitten på maj utses vinnarna. Returpack delar ut två förstapris i form av en bussresa och inträde till Kolmården för hela klassen samt ett besök på Returpacks fabrik i Norrköping. – De två vinnarklasserna kommer att vara våra hedersgäster på fabriken. Jag lovar att de kommer att få se flera miljoner tomma burkar och flaskor, avslutar Katarina Lundell. Det är dock fler än de två första pristagarna som blir belönade. De femtio bästa tävlingsbidragen kan se fram emot priser och samtliga deltagare får ett klassdiplom.