Volvo Bussar AB och Svenska Räddningfordon AB bildar brandbuss bolag

Volvo Bussar AB och Svenska Räddningfordon AB bildar brandbuss bolag Volvo Bussar och Svenska Räddingsfordon bildar ett gemensamt bolag för utveckling, tillverkning, marknadsföring och försäljning av räddningsfordon. Bolagets namn kommer att vara Swedish Firebus Arvika AB. Den gemensamma brandbussen är ett unikt koncept. Aldrig tidigare har brandfordon byggts på ett busschassi. Bussen byggs på det mittmotorchassi som är Volvo Bussars storsäljare genom tiderna. Hösten 2000 introducerade Volvo Bussar en ny generation - B12M - baserad på den nya TX-plattformen. "Placeringen av motorn ger bussen ideala köregenskaper som spar tid och är säkrare under en utryckning", säger Ulf Johansson, ägare till Svenska Räddningsfordon med 25 års erfarenhet som brandman och rökdykare. Ulf Johansson har specialritat den nya brandbussen som till 80% består av Volvo-komponenter. Busskonceptet är unikt och har inte prövats tidigare. En viktig fördel med att använda ett busschassi är ett flexibelt utrymme med fullhöjd för insatsstyrkan och ledningsfunktionen samt lägre insteg och breda dörrar för enklare i- och urstigning vilket medför en förbättrad arbetsmiljö. De flesta skador som rökdykare får idag uppstår under i- och urstigning av räddnigsfordonen. Med ett lägre insteg och bred dörrar görs brandmännens arbetsmiljö avsevärt säkrare. All utrustning förvaras invändigt. Slangar och ledningar kopplas från bussens front varför bussen kan köras fram med full överblick över brand- eller olycksplatsen. Utrustningen styrs sedan från förarplatsen. Detta och hyttens rymlighet ger en kraftig effektivitets förbättring av räddningsarbetet. Två prototyper har redan byggts och sålts till Arvika respektive Lindesbergs räddningstjänst. Konceptet är därför färdigt för serieproduktion. Produktionen kommer att ligga i Svenska Räddningsfordons befintliga anläggningar i Arvika och baseras på en grundkarross tillverkad av Volvo Bussars fabrik i Säffle. I Sverige finns idag cirka 900 basfordon för räddningsinsatser och den årliga försäljningen uppskattas till ungefär 50 fordon. Initiellt kommer försäljningen att fokuseras till den nordiska marknaden som uppskattas vara dubbelt så stor som den svenska. "Jag ser det som ett viktigt steg att vi får en solid partner när vi påbörjar produktionsfasen av brandbussen." säger Ulf Johansson, ägare av Svenska Räddningsfordon och ansvarig för utvecklingen av brandbusskonceptet. "För Volvo Bussar är detta ett intressant steg att kombinera entreprenörskap och hög fackkompetens med Volvos stordrift." säger Lars Blom, chef Business Region Europa. "Jag tror att vi kan bidra till att industrialisera konceptet för att få ut en kvalitetsprodukt och bredare produktprogram till kunderna." Bolaget kommer att ägas till 11% av Volvo Bussar, 70% av Svenska Räddningsfordon AB och resterande 19% ägs av privata investerare. Maj 10, 2001 För mer information kontakta: Heléne Mellquist, Head of Corporate Communication Volvo Bus Corporation Tel: +46 31 66 12 06 Fax: +46 31 66 72 88 E-mail: info.buses@volvo.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/10/20010510BIT01250/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/10/20010510BIT01250/bit0001.pdf