Volvo Bussar få order på 150 dubbeldäckare till Singapore

Volvo Bussar har fått en order på 150 dubbeldäckare från Singapores största lokaltrafikbolag SBS Transit. Företaget har ca 2 700 bussar i sin stadsbussflotta, varav 66 procent är Volvobussar.

Detta är den första stora ordern på Volvo Bussars nya busschassi för dubbeldäckare, Volvo B9TL. Det är treaxlat chassi som är utrustat med Volvos nya 9,4-liters Euro 3-motor och automatisk växellåda med inbyggd retarder. Volvo B9TL har låg individuell främre hjulupphängning. Det gör att SBS Transits kunder lätt kan stiga på och av bussen utan trappor både vid främre och bakre dörren. I Singapore är det varmt och fuktigt och kraven på luftkonditionering är höga. De nya bussarna har två generatorer på 140 ampere och tre roterande kompressorer för luftkonditioneringen. I en stadsbuss öppnas och stängs dörrarna ofta, men med det här systemet återställs den svala temperaturen snabbt både på nedre och övre däck i bussen. De 150 chassierna byggs i Volvo Bussars fabrik i Borås. Karosserna tillverkas i Singapore av företaget ComfortDelGro Engineering. Leveranserna startar i augusti 2005 och skall pågå under 12 månader. 2004-12-28 För ytterligare information, vänligen kontakta Simon Bath, Volvo Bussars chef för Ostasien, +65 975 481 93 eller Per-Martin Johansson, presschef, +46 31 322 52 00