Abacus vann klädmatchen i Solheim Cup

Report this content

Europa förlorade damgolfens prestigefyllda Solheim Cup mot USA. Men det var svenska Abacus som vann klädmatchen: på banan, i golfshopen och i TV. Nästa steg för Abacus är den stora golfmässan i Orlando i januari. Det är där framgångarna från Rich Harvest Farms-banan i Chicago ska förvandlas till inträdesbiljetten till den amerikanska klädmarknaden.

Abacus VD Sven-Olof Karlsson skiner som en sol. Han har just kommit hem från USA. – Vår medverkan innebär ett stort steg mot den amerikanska marknaden, inte minst eftersom Solheim Cup i USA är riktigt, riktigt stort – mycket större än vi européer riktigt förstår. Dessutom lyckades vi få kläderna mer i fokus den här gången, än när tävlingen ägde rum i Sverige för två år sedan. Det skapade en ny medvetenhet hos publiken, både om kläderna och vem som står för dem. Vann matchen Om USA vann på banan, så var det alltså Abacus som vann klädmatchen, både bland publiken och i shopen där de snygga och praktiska kläderna från Abacus spöade sina amerikanska konkurrenter. – Den skandinaviska stilen tycks tilltala den amerikanska publiken mycket, och vi har fått många, många positiva kommentarer om kollektionen från besökarna. Tack vare ett otal timmar med Solheim Cup-golf i olika kanaler har kollektionen exponerats också för miljoner TV-tittare. – När veckan var över hade alla sett våra kläder, precis som vi hoppades när vi åkte hit. Dessutom har vi fått träffa viktiga representanter för såväl modevärlden som damtouren LPGA och personerna bakom Solheim Cup. Tar nästa steg Nästa steg till den amerikanska marknaden är golfmässan i Orlando i januari. – Tanken är att vi ska möta kunderna i golfshoppar och modebutiker under 2011, och då är det en välsignelse att ha en kanadensisk distributör. De förstår sig på både amerikanerna och oss européer.