2012 års ABB-stipendiat i produktionsteknik utsedd

En forskare får i år stipendium från Alde Nilssons ABB-stiftelse för forskning inom produktionsteknik. Stipendiet är på 30 000 kr och tilldelas Anders Skoogh från Chalmers.

2012-09–20 -  Alde Nilssons ABB-stiftelse ska genom stipendier stimulera intresset för forskning inom det produktionstekniska området. Alde Nilsson var under många år vice verkställande direktör med ansvar för produktion inom ASEA, nuvarande ABB. Vid 70-årsdagen hedrades han genom inrättande av den stiftelse som bär hans namn.

Svensk tillverkningsindustri utnyttjar i dagsläget cirka 55 % av befintliga resurser i produktionen. Anders Skoogh menar att företag som kan öka sitt resursutnyttjande har mångmiljonvinster att inhämta och poängterar även kopplingen mellan resurssnålhet och miljövänlig produktion. Många företag har problem med trasiga maskiner, vilket i sin tur gör att annan utrustning också står stilla i väntan på material. I Anders forskning automatiseras hanteringen av produktionsdata så som maskiners felfrekvens och reparationstider. Dessa data används sedan vid simulering av produktionsflöden för att öka driftsäkerheten och minska onödiga väntetider.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i runt 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef