3034 ABB tecknar kontrakt värt 90 MUSD för att förbättra kraftöverföring i Saudi-Arabien

ABB tecknar kontrakt värt 90 MUSD för att förbättra kraftöverföring i Saudi-Arabien Svensk FACTS- teknologi ökar energiförsörjning i Riyad-området 2003-07-10 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, sade idag att de har tecknat kontrakt på ett nyckelfärdigt system, värt 90 MUSD, innehållande installation av flexibla kraftöverföringssystem för växelström (FACTS - Flexible AC Transmission Systems) i Saudi-Arabien. Installationen kommer att öka kapaciteten i 380 kV kraftöverföringsledningar med 80 procent och förhindra kraftbrist i Riyadh-området under högsommarperioden och eliminera behovet av att bygga dyrbara, nya kraftöverföringsledningar eller kraftgenerering. "Med FACTS kan mer energi nå konsumenterna till lägre investeringskostnader och med en minimal inverkan på miljön", sade Peter Smits, chef för ABB:s division Power Technologies. "Den här exklusiva kraftteknologin ökar säkerheten, kapaciteten och flexibiliteten för det existerande kraftöverföringssystemet." ABB kommer att konstruera, tillverka, installera och driftssätta fyra seriekompenserings-anläggningar inom nuvarande kraftöverföringsledningar mellan de östra och centrala regionerna hos Saudi Electricity Commissions (SEC) kraftnät. Seriekompensering är en del av FACTS teknologi som möjliggör för ägare av kraftnät att öka kapaciteten medan man bibehåller eller förbättrar kraftnätens stabilitet. ABB kommer också att bygga ut en 230 kV transformatorstation, installera en 300 kilometer lång telekommunikationslänk och att bygga kraftmatning med tillhörande utrustning. Projektet kommer att drivas från Västerås som är centrum för FACTS- teknologin inom ABB. Enheten FACTS är en del av Power Systems och har cirka 140 medarbetare. Seriekompensering är delar av en grupp av flera teknologier, gemensamt kallade FACTS . Dessa teknologier möjliggör för kraftbolag att öka överföringskapaciteten på existerande transmissionssystem och dessutom bibehålla eller öka marginalen som krävs för stabilitet i elkraftsystemet. De lösningar som konstrueras i Västerås använder sig av produkter tillverkade hos ABB i Ludvika. En viktig del av framgången för FACTS är det nära utvecklingssamarbetet av produkter som ingår i lösningarna. ABB har en lång historia inom området seriekompensering, världens första installation skedde redan 1950 av dåvarande ASEA. ABB är världsledande inom det växande området FACTS med 40 kontrakt värda mer än 600 MUSD under de senaste åren och med totalt över 500 installerade projekt. Teknologin möjliggör att i vissa fall fördubbla överföringskapaciteten. I juni meddelade ABB att man tagit hem tre separata kontrakt till ett totalt värde av 25 MUSD. Kontrakten gäller leverans och installation av FACTS-anläggningar till kraftbolag i USA och Australien. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare. För mer information kontakta: Aktieägar kontakter Switzerland: Tel. +41 43 317 3804 Sweden: Tel: +46 21 325 719 USA: Tel +1 203 750 7743 Investor.relations@ch.abb.com Mediakontakter ABB Corporate Communications Västerås, Per-Lennart Berg Tel: +46 21 32 50 25 per-lennart.berg@se.abb.com Zurich, Wolfram Eberhardt Tel: +41 43 317 6512 media.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/10/20030710BIT00230/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/10/20030710BIT00230/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 anställda. www.abb.com