ABB Ability™ förbättrar effektiviteten i Gränges fabriksanläggning

2017-11-20 – ABB Ability™ molnbaserade lösningar i kombination med ABB Stressometer planhetssystem möjliggör upp till 40 % förbättring av planheten för aluminiumband hos Gränges, en global ledare av valsade produkter såsom band för värmeväxlare

Högklassiga system för mätning och reglering av planhet är en avgörande framgångsfaktor för bandvalsverk. Baserat på 50 års erfarenhet av planhetskontroll tillämpar ABB nu den senaste tekniken inom elektronik, databehandling, modellering och molnteknik för att skapa en helhetslösning för planhetsreglering i valsverk. Detta tillvägagångssätt innefattar mätning och kontroll av processvariabler i valsverk och i processer, nedströms som uppströms. I den nya metoden kombineras en ny patenterad Stressometerteknik för Controlled Post Rolling Flatness (CPRF) med ABB Ability™ moln-baserade lösningar.

Genom att ansluta kunder till ABB Ability och möjligheterna i Industrial Internet of Things kan vi använda våra tjänster och kompetens för att omvandla datainsikter till direkta åtgärder i processen.

ABB Stressometer Flatness Control Systems används för närvarande i mer än 1200 valsverk över hela världen för kontinuerlig mätning och kontroll av planheten för aluminiumband. Den första versionen av systemet introducerades på marknaden år 1967 och sedan dess har Stressometer varit ledande inom mätning och kontroll av planhet. Stressometern garanterar att bandets planhet motsvarar uppsatt mål när det lämnar valsverket.

Efterbehandlingsprocesser påverkar emellertid också bandets planhet och tenderar att försämra den. CPRF-funktionen adderar planhetsmätning även i slutet av produktionsprocessen. Information från denna ytterligare mätning, i kombination med annan processdata, används för att beräkna en korrigeringsfaktor för planheten i valsverket som kommer eliminera fel som kan uppstå i efterbehandlingen. Betydande besparingar uppnås genom säkrare valsning, högre valsningshastighet, mindre skrot, mindre bandbrott, optimerat processflöde och mindre reklamationer från kunder.

Planhetskvaliteten på de valsade banden hos Gränges är mycket viktig för både valsningsprocesser och efterbehandlingsprocesser. Användningen av Stressometerns CPRF-funktion förenklar uppföljning och visualisering av verklig planhet för banden i de olika processerna. Det gör det också enkelt att efter behov skapa flexibla kvalitetsrapporter med analys av produktionsproblem. Tabeller som innehåller planhetskorrigeringar lagras i systemet och uppdateras vid behov för alla använda produkter och legeringar. Ut från efterhandlingsprocesserna levereras nu aluminiumband med planhet som är i världsklass.

Gränges är en ledande global leverantör av valsade aluminiumprodukter för värmeväxlare och andra nischmarknader. För värmeväxlarmaterial har Gränges en global marknadsandel på 20 %. Företaget utvecklar, producerar och marknadsför avancerade material som förbättrar effektiviteten i kundtillverkningsprocessen och prestandan hos slutprodukterna som är värmeväxlare. Bolagets geografiska marknader är Europa, Asien och Nordamerika. Gränges produktionsanläggningar är belägna i Sverige, Kina och USA och har en sammanlagd årlig kapacitet på 420 000 ton.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 medarbetare. www.abb.com

För mer information kontakta:

Industrial Automation
Martin Ottosson