ABB Ability™ Smart Sensor är nu tillgänglig på den europeiska marknaden

2017-04-27 - Med hjälp av smarta sensorer kan ABB:s banbrytande lösning för tillståndsövervakning förvandla miljontals lågspänningsmotorer till intelligenta, uppkopplade maskiner. Den finns redan nu i Europa och inom kort kommer den att släppas i USA.

• Uppmärksammas i ABB:s monter på årets Hannovermässa, 24 – 28 april.
  • Demo premiärvisas i Sverige i ABB:s monter B04:22 på på Elfack i Göteborg, 9 - 12 maj.

”Med ABB Ability™ Smart Sensor blir det möjligt att arbeta med tillståndsbaserat underhåll för lågspänningsmotorer på ett kostnadseffektivt sätt. Genom att identifiera defekter och problem i god tid innan de orsakar driftstopp eller skador på motor och kringutrustning kan motordriftstopp minska med upp till 70 procent, motorlivslängden öka med så mycket som 30 procent och energiförbrukning minska med upp till 10 procent”, säger Niklas Keisu, Säljchef, ABB Motor- och generatorservice

ABB Ability™ Smart Sensor är en lösning för tillståndsövervakning som gör att användare kan kontrollera statusen på sina lågspänningsmotorer via en app på mobilen. Lösningen består av en kompakt sensor som med några enkla handgrepp fästs på ramen till lågspänningsmotorn. Sensorn samlar därefter in data om drift och prestanda som sedan trådlöst överförs med hjälp av enhetens inbyggda Bluetooth® via användarens mobil till en säker molnbaserad server för analys.

”Vi är oerhört stolta över att kunna meddela att ABB Ability™ Smart Sensor nu lanseras på den europeiska marknaden och att den snart kommer att bli tillgänglig även i USA. Den har provats med framgång av många av våra kunder runt om i världen. Den gör att teknikerna ute på anläggningarna blir effektivare i sin underhållsplanering och att de kan bedöma motorernas drifteffektivitet och förhindra kostsamma avbrott. Vi är övertygade om att denna lösning inte bara kommer att förändra vårt sätt att bedriva underhållsarbete utan dessutom skapa mervärde åt våra kunder.”, säger Otto Preiss, VD för affärsområdet Motors and Generators hos ABB.

”Under pilottestningen fick vi rapporter om mycket positiva resultat med de smarta sensorerna. I ett typiskt exempel visade en sensor på en kemisk fabrik i Tyskland att en pump överbelastades varje gång den startades. Felet visade sig bero på felaktig användning av en ventil. Detta orsakade högt tryck i systemet och stora påfrestningar på pumpen och dess tätningar – en situation som anläggningens normala underhållssystem inte hade någon möjlighet att upptäcka. I många andra fall har sensorer lämnat tidiga varningar om problem i lager så att motorerna kunde bytas innan de slutade fungera.”, säger Jonas Spoorendonk, Global Product Manager för ABB Ability™ Smart Sensor.

Det uppskattas att förebyggande underhåll baserat på data från lösningen kan bidra till att minska driftstopp med upp till 70 procent samt förlänga motorns livslängd med så mycket som 30 procent och minska energiförbrukningen med upp till 10 procent. Sensorerna kan fabriksmonteras på nya motorer eller eftermonteras på installerade motorer på några få minuter. ABB Ability™ Smart Sensor är inte begränsad till ABB-motorer utan det är fullt möjligt att installera lösningen på motorer från andra tillverkare för att hämta in data om drift och prestanda.

Sensorerna i första versionen är CE-certifierade och kompatibla med IEC induktionsmotorer* för direktstartad S1-drift i ABB IEC-storlekar från 160 till 450 och ABB NEMA-storlekar från 140 till 449. Det är enkelt och går snabbt att installera sensorn eftersom det inte krävs någon ytterligare kabeldragning eller maskinbearbetning. Den inledande funktionskontrollen omfattar lagerstatus, vibrationer, yttemperatur, hastighet, matningsfrekvens och antal starter. På senare versioner kommer funktionaliteten att utökas och kontroll av energiförbrukningen väntas tillkomma under tredje kvartalet 2017. En uppdatering av den inbyggda programvaran kommer att erbjudas för att även tidigare installerade sensorer ska kunna utnyttja den här funktionen. De första systemen kommer att utnyttja en smartphone-app för överföring av data. En gateway-enhet för automatisk överföring av data kommer att bli tillgänglig senare i år.

Lösningen med en smart sensor som övervakar lågspänningsmotorers status ingår i ABB Ability™, som är ett samlingsnamn för ABB:s digitala lösningar och tjänster. Dessa lösningar har samtliga byggts med en stark kombination av expertkunskap, tekniskt ledarskap och digital kompetens. Den smarta sensorlösningen och ABB Ability™ kommer att uppmärksammas i ABB:s monter på årets Hannovermässa i Hall 11, A35. I Sverige premiärvisas ABB Ability™ Smart Sensor på Elfack i Göteborg, 9-12 maj i ABB:s monter B04:22.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar, motorer och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 132 000 medarbetare. www.abb.com

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Mikael Lorentzson, tekniskt produktansvarig, Motor- och generatorservice