ABB är med i årets största elbilsrally

2014-09-17 - Den 20-21 september går årets största elbilsrally, OEC-rallyt, av stapeln. ABB deltar själv med en elbil och är även med och sponsrar eventet. Det speciella med rallyt är inte köra så fort som möjligt – utan så energisnålt som möjligt.

Rallyt startar i Frederiksberg, Köpenhamn, och går sedan vidare via Helsingör, Helsingborg och Lund till Malmö för målgång. I städerna längs vägen bjuds det på olika tävlingsmoment för deltagarna och på underhållning för allmänheten som kommer och tittar. I Malmö avslutas tävlingen med en stor prisutdelning. Totalt deltar drygt 60 bilar, både elbilar och laddhybrid-bilar.

”Den som kommer längst på minst förbrukad energi vinner, så det gäller att inte köra för fort. Den bästa hastigheten ligger på runt 60 km/h och man får heller inte köra för sakta för då kan man bli diskad. Det handlar om eco-driving, jämn körning utan för stora inbromsningar”, säger Jenny Miltell, produktchef på ABB Svensk försäljning, som också är en av de som kommer att köra ABB:s elbil i rallyt.

ABB sponsrar också tävlingen med en snabbladdare som finns på plats på rallyt för att ladda bilarna.

”Det är en laddare på 20 kW, så det tar ungefär en halvtimma till en timma att ladda varje bil, beroende på hur mycket ström som finns kvar i bilens batteri”, säger Jenny.

Laddaren, en Terra 23 CJG, kan ladda i stort sett alla bilar som i dag finns på marknaden, både elbilar och laddhybrider. Den har tre olika laddhandskar, två för DC-laddning och en för AC-laddning.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier samt inom transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.